Wawel-Højen i Kraków

Wawel-Højen i Kraków er et symbol på Polens identitet og rejser du til Kraków på kulturrejse bør du afsætte tid til at besøge området.

Det majestætiske kompleks af bygninger fra gotikken og renæssancen, der udgør Wawel-højen – kongeslottet og katedralen – dominerer bybilledet i Kraków fra en høj klippe over Weichsel-floden. Dette var de polske kongers residens i over 500 år indtil slutningen af 1500-årene, hvor Warszawa blev Polens hovedstad.

Wawelslottet

Wawelslottet i Kraków er symbol på det polske kongedømme: Selv om det blev plyndret af nazisterne under 2. Verdenskrig, er rum efter rum stadig fyldt med sjældne, enorme gobeliner (den største samling af sin art i Europa), lofter med forgyldninger og malerier og et overdådigt barok-møblement. Man vil sandsynligvis blive omringet af grupper af andægtige polske skolebørn, der lærer om deres glorværdige fortid, hvor Karków – totius Poloniae urbs celeberrima, “den mest berømte by i Polen” – var beundret i hele Europa.

Katedralen i Kraków

Den legendariske katedral i Kraków som er fra 1364, og som kaldes for “landets helligdom”, var sæde for ærkebiskop Karol Wojtyla fra 1963, indtil han blev valgt som pave Johannes Paul 2. i 1978. Gennem århundreder blev de polske konger kronet og gravlagt her i Kraków; også helte og martyrer blev begravet her blandt de utallige kapeller og kunstværker.

I modsætning til Warszawa blev Kraków skånet for ødelæggelser under anden Verdenskrig, og dens storslåede historie og imponerende samling af arkitektoniske perler er synlig overalt. Fra slottet (og især fra katedralens Zygmunt-tårn) kan man se det meste af den gamle bydel (Stare Miasto), omkring 10 km2 med fredede gader og århundredgamle bygninger og monumenter, der hører til blandt Europas mest elegante og autentiske.

Kulturrejser til Kraków

Find inspiration til din kulturrejse til Kraków her på bloggen om kulturrejser. Du kan også læse om andre rejsemål i Polen. Skal du selv planlægge din rejse til Kraków kan du også få mere information hos turistkontoret på: www.krakow-info.com/wawel.htm.

San Francesco-Kirken i Assisi

Skal du på kulturrejse til Umbrien i Italien er Assisi absolut en af de byer som man bør aflægge et besøg og ikke mindst San Francesco-Kirken.

Den hellige Frans’ medmenneskelighed, ydmyghed og kærlighed til naturen har på en eller anden måde overlevet den skamløse kommercialisme i denne lille umbriske bjergby med sine lyserøde bygninger. Ånden fra denne unge, barfodede munk – Assisis kæreste bysbarn – lever stadig. Den enorme kirke, der er bygget til hans ære (og som ville have krænket ham dybt), var en middelalderlig byggebedrift og anses stadig for en af denne periodes arkitektoniske vidundere. I det tidlige 1200-tal dækkede Giotto store dele af den øvre og den nedre kirke med fantastiske freskoer, og han var den første, der brød med den byzantinske skoles statiske ikoner. Hans mesterværk gengiver den hellige Frans’ liv i 28 scener. Et voldsomt jordskælv i 1997 anrettede betydelige skader ikke kun på selve bygningen, men tillige på de uvurderlige kunstværker. En bemærkelsesværdig stor del af restaureringsarbejdet blev færdiggjort tidsnok til Italiens jubilæumsfestligheder i 2000, men de møjsommelige udbedringer vil fortsætte mange år endnu. De fleste turister besøger Assisi i eftermiddagstimerne, men den stilhed og skønhed, der i så høj grad bevægede den unge Frans, er mest udtalt om aftenen og tidligt om morgenen, nøjagtig som i andre byer med mange turister f.eks Venedig. Assisi ligger i Umbrien Italiens grønne hjerte ca. 170 kilometer nord for Rom.

Hotel Umbra

Overvej at tilbringe natten på det komfortable familiedrevne Hotel Umbra. Det har til huse i en bygning fra 1400-tallet, der er opført på gamle romerske fundamenter, og fra dens værelser bagtil er der en eventyrlig udsigt over Umbria-dalen at se og en charmerende fuglesang at høre. Du finder beskrivelser af mange andre udvalgte hoteller i Umbrien og i nærheden af Assisi her på bloggen om kulturrejser. Hotel Umbra ligger på adressen Via degli Archi 6 i Assisi.

 

Il Duomo i Orvieto

Skal du på kulturrejse til Umbrien i Italien så overveje at aflægge Orvieto et besøg. I Orvieto finder du bla. Il Duomo, en romansk, himmelstræbende perle.

Orvieto, en af Italiens mest malerisk beliggende bjergbyer, er placeret oven på en høj, flad søjle af tufsten mere end 300 m over havet. Den kan ses meget langt væk, når sollyset fanger den berømte katedrals gotiske facade. Il Duomo er det perfekte midtpunkt i denne gamle by og lige så fabelagtig udenpå som indeni. Fra det sene 1200-tal har kunstnere og arkitekter fra hele Italien brugt over 300 år på at fuldføre denne fascinerende blanding af romansk, gotisk og højrenæssancestil. Men katedralens ubestridte hovedattraktion er den cyklus af freskoer, der afbilder verdens undergang, og som blev påbegyndt af Fra Angelico i 1447 og fuldført i 1499-1503af Luca Signorelli. Disse betydningsfulde renæssance-freskoer var muligvis inspirationskilden til Michelangelos Dommedag i Det Sixtinske Kapel i Vatikanet næsen 50 år senere. (En uimponeret Leonardo da Vinci udtalte dog, at figurerne mindede ham om sække “propfulde af nødder”). Freskoerne udfylder næsten 1000 m2 på vægge og lofter i katedralens San Brizio-kapel. Ved foden af den stejle bymur ligger La Badia, et smukt bevaret abbedi fra 1100-tallet, der i dag er et førsteklasses hotel. Orvieto ligger små 100 kilometer nordvest for Rom, og ca 80 kilometer sydvest for Perugia.

Scrovegni-Kapellet i Padua

Giottos freskoer var medvirkende til radikalt at ændre senmiddelalderens og renæssancens malerkunst på grund af den vidtfavnende bibelske historiefortælling, realismen og de følelser, der udtrykkes hos mange af skikkelserne, og så – naturligvis – farvernes udtrykskraft. Disse freskoer, der dækker hver kvadratcentimeter i Scrovegni-kapellet fra 1200-tallet, er nogle af de vigtigste, ikke alene i Italien, men i hele verden. Giotto og hans elever arbejdede fra 1303 til 1306 på at skabe 38 scener. De er nemme at aflæse i deres eventyrbogsform, der er typisk for middelalderen, og de gengiver Jomfru Maria og Jesu Kristi liv. Sammen med de bevarede freskoer, der afbilder Den Hellige Frans’ liv i basilikaen i Assisi, udgør denne cyklus af freskoer den prægtigste samling af denne toscanskfødte kunstners (1267-1337) værker. Efter jordskælvet i 1997 i Assisi, der påførte nogle af Giottos freskoer varige skader, blev freskoerne her i Padua minutiøst og møjsommeligt ført tilbage til fordums glans, der domineres af den berømte koboltblå farve. Scrovegni-Kapellet finder du på adressen Piazza Ermitani, nær Corso Garibaldi i Padua som ligger ca. 40 kilometer vest for Venedig. bemærk at forudbestilling er påkrævet, læs mere på www.cappelladegliscrovegni.it.

Seværdigheder i Marche

Marche gemmer på en stor historie med sine fortryllende pladser og middelalderbyer, og sine kunstneriske bydele, hvor tiden synes at stå stille, blandt gamle veje og elegante bygninger.

Ascoli Piceno

Ascoli Piceno er en af de største monumentale byer i Italien, med sit gamle middelalderlige bycentrum og Piazza del Popolo-pladsen, prydet med bueformede åbne gallerier, og Palazzo dei Capitani del Popolo, en majestætisk bygning med et befæstet tårn. I denne by kan du besøge forskellige værksteder, f.eks. kan du se, hvordan violiner fremstilles og det bevidner den kreativitet og håndværksmæssige kunnen, som indbyggerne i Ascoli besidder. På den første søndag i august agerer Ascoli Picenos gader kulisser for den mindeværdige ”Quintana”, en dyst på hesteryg, der stammer helt tilbage fra Middelalderen – kaldet Den saracenske Dyst.

Ancona

Ancona, en gammel havneforbindelse kendt som ”døren til Østen”, vogter over værdifulde monumenter og en varm strand. San Ciriaco-katedralen ligger i området ved et gammelt græsk akropolis og anses for at være én af de mest interessante middelalderkirker i Marche.

Urbino

Marche-regionen med den gamle by Urbino er på Unescos Verdenskulturarvsliste; Dogepaladset repræsenterer et interessant arkitektonisk og kunstnerisk eksempel på den italienske renæssance.

Gradara

En anden by, som er et besøg værd, er Gradara med sin fæstning, et storslået eksempel på middelalderlig militærarkitektur og stedet, hvor, ifølge traditionen, Paolo og Francesca kyssede hinanden, som det står skrevet i digt fem i Dante’s Inferno.

For religiøse turister udgør Mariano di Loretos helligdom et vigtigt stop, da det anses som et af de vigtigste steder for pilgrimme i den katolske verden.

Rossini i Pesaro

For de, der elsker klassisk musik, tilbyder Pesaro to ugers fuld fordybelse i Gioacchino Rossinis noder – den berømte komponist af Pesaro; Rossini Operafestivalen er blevet en attraktion, der tiltrækker elskere af klassisk musik fra hele verden – midt i de betagende kulisser i en by, der også tilbyder andet end kulturelle skatte.

 

Topkapi paladset i Istanbul

Topkapi paladset i Istanbul er endnu en af mange seværdigheder i byen man bør besøge på en kulturrejse til Istanbul.

Gennem næsten fire århundreder regerede 25 sultaner det vældige Osmannerrige fra det 70 ha store, vidstrakte paladskompleks Topkapi, der er opført på et forbjerg med udsigt over Bosporusstrædet. I dag fremtræder mange af værelserne og udstillingerne så fascinerende og legenderne så eksotiske, at det er nemt at forestille sig den periode, hvor dette palads rummede et samfund på 40.000 mennesker og var som en by i sig selv. De fleste af sultanatets skatte er forsvundet for længe siden, men de tilbageværende genstande, der er udstillet i Skatkammeret, er nok til at beskæftige fantasien med, hvilke andre kostbare ting folk som Süleyman 1. Qanuni omgav sig med. Den berømte Topkapi-dolk er indlagt med enorme smaragder, og det samme er Selim 1.s trone, der er prydet af over 25.000 ædelsten. Skemagerens Diamant, den femtestørste i verden, kunne første gang beundres af offentligheden i Mehmet 4.s kroningsturban i 1648. Topkapi Paladsets indgang ligger for enden af Babuhümayun Caddesi, lige bag Hagia Sofia

Haremsområdet

Den anden kilde til fascination i dette palads er haremsområdet (“harem” betyder “forbudt” på arabisk). Antallet af haremskvinder forøgedes støt i takt med Osmannerigets tilbagegang og talte over 800 i midten af 1800-tallet,hvor sultan Abdülmecid 1. forlod Topkapi til fordel for det Versailles-agtige Dolmabahcepalads længere oppe ad Bosporusstrædet, lige så ødselt og prangende, men i fransk, ikke tyrkisk stil.

Ciragan Palace Hotel

Hvis man skulle få lyst til selv at prøve livet som pasha, kan man overveje Sultansuiten på Ciragan Palace Hotel, der i en kort periode i 1800-tallet var bolig for sultan Abdülaziz. Dette palads, der ligger majestætisk ned til Bosporusstrædet ca. 2½ km nord for Topkapi, er blevet minutiøst tilbageført til fordums uhæmmede overdådighed med frodige haveanlæg, udendørs restaurant-terrasser og en café nede ved vandet. Gæster, der ikke har lagt beslag på den største suite i Europa, må tage til takke med standardværelserne i den nyere bygning ved siden af, men de er dog intet mindre end fyrstelige. Hotellets højt ansete Tugra-restaurant på en terrasse med udsigt over Bosporus, behandler alle og enhver som kongelige gæster og serverer klassiske osmanniske retter til akkompagnement af tyrkiske musikere. Ciragan Palace Hotel ligger på adressen Cira an Caddesi 84, Besiktas i Istanbul. Find dit hotel i Istanbul på kulturrejser. Læs om udvalgte hoteller i Tyrkiet og andre lande i de forskellige indlæg. I billedgalleriet kan du se foto og priser finder du i hotel oversigten.

Agrigento og Templernes Dal

Agrigento som ligger på den sydlige del af Sicilien i Italien er et epicenter for antik græsk arkæologi og efter min mening et must at besøge på en kulturrejse til Sicilien.

Den vigtigste grund til at besøge Agrigento – der blev kaldt for “den kønneste af alle dødelige byer”, af den gamle græske digter Pindar – er for at vandre gennem Valle dei Templi (Templernes Dal), en enestående række doriske templer i gyldenfarvede sten, der strækker sig langs en bakkekam ud mod havet. Et andet obligatorisk besøg bør være på det fornemme arkæologiske museum. Grækerne, der første gang landede på Sicilien i det 8. århundrede f.Kr. begyndte at bygge disse templer omkring 300 år senere. I dag er de et af de mest fotograferede steder på Sicilien og den største samling af tidlig græsk arkitektur uden for Grækenland. Tempio della Concordia (Concordiatemplet), der blev opført omkring 430 f.Kr., er et af den oldgræske verdens fineste; med sine 34 ydre søjler intakte er det et af de to bedst bevarede græske templer nogetsteds. Det vældige Tempio di Giove (Zeustemplet – Zeus’ romerske modstykke var Jupiter eller Jove) er tre gange større og det tredjestørste græske tempel, der nogensinde blev bygget. Arkæologerne mener, at det har været større end Peterskirken i Rom. Ved solopgang eller solnedgang er denne dal særlig imponerende, og man kan overskue den i ro og mag fra værelse 205 eller 206 på Hotel Villa Athena, en ombygget villa fra 1700-tallet med en enestående beliggenhed lige over for Concordiatemplet. I begyndelsen af februar står dalen og de omgivende marker klædt i et brus af velduftende, hvide mandelblomster, og byen kaster sig ud i sin årlige festival med vogne, konkurrencer og marcipan i de mest forskellige former, fra fichi d’India (figenkaktus) til herlige citroner så naturtro, at man ligefrem får lyst til at presse dem.

Templernes Dal ligger i det sydvestlige hjørne af Sicilien ca. 130 kilometer syd for Palermo. Selvom 130 kilometer ikke lyder af meget tager det tid at kører i bil på Sicilien, så planlæg din rejseplan derefter. Hotel Villa Athena finder du på adressen Via Valle dei Templi 33, Agrigento. Den bedste tid at rejse på kulturrejse til Agrigento er faktisk allerede fra februar og så frem til midt på sommeren, før sciroccoen fra Afrika sætter ind. Sicilien er en ø som nærmest er skabt til kulturrejser, læs meget mere om Sicilien og få inspiration her på bloggen om kulturrejser.

San Francesco-Kirken i Arezzo

De to naboregioner Toscana og Umbrien var hjemsted for renæssancens banebrydende mestre, blandt dem den højt værdsatte Piero della Francesca i Arezzos San Francesco-kirke fra 1300-tallet. Det hellige kors’ legende (La Leggenda della Vera Croce) (1452-1466), der blev påbegyndt, da mesteren var i begyndelsen af trediverne, gengiver en legende fra et 1200-tals håndskrift, ifølge hvilken en gren fra Livets Træ blev plantet på Adams grav. Grenen slog rod og blev siden hen brugt til fremstillingen af det kors, som Kristus blev korsfæstet på. Efter at have være tildækket i næsten 15 år kan freskerne nu igen ses efter deres mesterlige restaurering. San Francesco-Kirken ligger på Piazza San Francesco. Arezzo ligger små 80 kilometer nordøst for Siena  ca. samme afstand sydøst for Firenze i Toscana. Tag ikke fra Arezzo uden først at have besøgt byens herligt skæve Piazza Grande, der er kranset af palazzi. Italiens bedste vandremarked med antikviteter afholdes på Piazza Grande, l, lørdag hver måned.

Ciostra del Saracino

Arezzo forvandler sig til den rene og skære middelalder under byens historiske Ciostra del Saracino (riddeturnering), der afholdes sidste søndag i august og første søndag i september. En kunstfærdig corteo (procession) slanger sig gennem de snævre, brolagte gader før åbningen, og såvel de prægtige dragter som riddernes og hestenes autentiske harnisker og rustninger efterses og kontrolleres af den toscanskfødte filminstruktør Franco Zeffirelli, turneringens største fan. Vil du opleve Giostra Del Saracino kan du købe billetter ved henvendelse til det lokale turistkontor på Piazza della Repubblica 22, lige uden for banegården.

Læs meget mere om kulturrejser til Italien og Arezzo regionen her på bloggen om kulturrejser. Læs f.eks indlægget: på kulturrejser til Arezzo provinsen i Toscana

Hradcany, kongeborgen i Prag

Det er næsten umuligt at lave et program til en kulturrejse til Prag uden at afsætte tid til et besøg på kongeborgen Hradcany, selvom det faktisk er smukkest at se borgen på lang afstand.

Højt oppe på den klipperige vestlige bred i den “Gyldne By” kan man se et af de smukkeste syn i Europa: Prags kongeborg (Prazký hrad), højt hævet over den slyngede Vltava (eller Moldau)-flod med det gotiske mesterværk Sankt Veit-katedralen (Katedrála sv.Víta) bagved. Her lå det tidligste Prag, og alt, hvad der siden opstod her, lå i dens skygge, så at sige. En tur gennem denne maleriske bjergby-i-byen byder på betagende udsigter over floden og Karlsbroen i gotisk stil. Den legendariske skyline med spir og tårne i den gamle bydel (Staré Mesto) længere nede hæver sig over de gamle hustage på den højre, eller østlige, bred. Prags kongeborg er et monumentalt, fæstningsagtigt kompleks af bygninger og gårdspladser, der spænder over årtusinder fra 9- til 1900-tallet. Dets åndelige kerne er katedralen fra 1300-tallet, der dog først blev fuldført i 1929. Af dens 21 kapeller er det mest overdådige indviet til den “Gode kong” Wenzel, Bøhmens skytshelgen; andre er til ære for tjekkiske fyrster og konger fra det 11. til det 13. århundrede. Hradcany ligger på Prags vestlige bred og er et must at besøge på en kulturrejser til byen.

Lige ved siden af ligger kongepaladset (Královský palác), residens for herskerne over Bøhmen fra 1000- til 1500-tallet. Det var her, dissidenten og forfatteren Václav Havel i 1990 blev indsat som præsident for det, der dengang var Tjekkoslovakiet. De to vigtigste kunstgallerier i Prag er højdepunktet for mange: Det nu verdsliggjorte Sankt Georg-kloster huser en enestående samling af ældre tjekkisk kunst, mens man finder seks århundreders europæisk kunst i Sternbergpalæet. Hvis den righoldige 1000-årige kulturarv i borgkomplekset får hovedet til at snurre, kan man søge tilflugt til det lille og intime Hotel U Páva (navnet betyder “påfugl”) med dets udsøgte beliggenhed i en charmerende gade med gaslys. De hyggelige værelser fortil har et uforglemmeligt udsyn omaftenen til den oplyste kongeborg.

Four Seasons Hotel

Blot 100 m fra Karlsbroen og nede ved floden ligger Four Seasons Hotel, Prags første rigtige luksushotel. Det meste af hotellet består af tre klassiske bygninger fra 17- og 1800-tallet (en af dem fungerede som kong Karl 4.s vaskeri) med suiter, der byder på romantiske udsigter over floden og borgen oppe på klippen. Du kan læse om andre udvalgte hoteller til din kulturrejse til Parg her på bloggen, også hoteller i et mere “behageligt” prisniveau end Hotel Four Seasons.

Seværdigheder på en kulturrejse til Firenze

Har du besøgt Firenze på en kulturrejse ved du at byen rummer seværdigheder nok til mange ugers ophold, og det derfor er et spørgsmål om at vælge hvad man ikke kan nå at se. Nedenstående er mit bud på de seværdigheder jeg ville besøge hvis det var første gang jeg skulle på kulturrejse til Firenze.

Kort om Firenze

Firenze i Toscana, renæssancens vugge og hjerte, er en stolt, aristokratisk by, hvis labyrint af brolagte gader og piazzaer er kranset af middelalderlige tårne, historiske caféer og fæstningsagtige palazzi. Sanserne kan dårligt følge med her. Og så er der det andet problem: Hvordan får man det hele at se igen?

“Den gud, der skabte bjergene omkring Firenze, var kunstner. Nej! Han var juveler, gravør, billedhugger, bronzestøber og maler: Han var florentiner.” – Anatole France

Top seværdigheder i Firenze

Læs en kort beskrivelse af nedenstående seværdigheder i Firenze, som er nogle af de seværdigheder som de fleste rejsende til byen besøger.

Bargello-Museet

Bargello, der har til huse i et gotisk palads, opført som arsenal og fæstning i 1255, tjente senere som administrationsbygning og fængsel, før det blev omdannet til museum i 1965. I dag rummer det Firenzes fornemste samling af renæssanceskulpturer med værker af Michelangelo (nogle af hans tidligste), Donatello, Cellini, Giambologna og Luca og Giovanni della Robbia. Højdepunktet er bl.a. Michelangelos Apollon, Bacchus (der ser en kende beruset ud) og Pitti Tondo (madonna med barnet) og Donatellos David og Skt. Georg. Museet omfatter tillige samlinger af middelaldervåben, orientalske tæpper, elfenbensskulpturer, majolika-fajancer fra 1500-tallet, freskoer fra Giotto-skolen og historiske renæssancemedaljer. Bargello museet finder du på adressen Via del Proconsolo i Firenze, læs mere på www.firenzemusei.it

Galleria Dell’Accademia

Accademia blev grundlagt i 1784 som et kunstnerakademi og har siden 1873 været hjemsted for Michelangelos berømte David, der blev skabt mellem 1501 og 1504 og gennem næsten fire århundreder stod som midtpunkt for Piazza della Signoria. (I dag er det en kopi, der står ude på pladsen). Ud over dette mesterværk, der blev skabt af kasseret marmor, da kunstneren var 29, rummer museet tillige Michelangelos Matthæus og de fire ufuldførte Slaver med deres former, der kæmper for at bryde sig fri af marmoret omkring dem. Ingen ved egentlig, om de er ufuldførte eller med vilje er skabt halvt frie af de rå stenblokke. Værker fra 13- til og med 1800-tallet fylder de øvrige sale. Galleria DellÁccademia ligger på adressen Via Ricasoli i Firenze.

Il Duomo

Il Duomo, katedralen Santa Maria Dei Fiori – Firenzes Duomo blev oprindelig tegnet i 1296 af Arnolfo di Cambio, men er faktisk opført af en række arkitekter, der overvandt enorme tekniske problemer, da de skabte, hvad der formentlig er renæssance-arkitekturens største byggebedrift. Katedralen, der blev indviet i 1436, kan bryste sig af Filippo Brunnelleschis enorme ottekantede kuppel (verdens største, da den blev bygget, og i dag selveste symbolet på Firenze), i hvis indre man kan se en enorm fresko, Dommedag, af Giorgio Vasari og Federico Zuccari; glasmalerier af Lorenzo Ghiberti; og Paolo Uccellos vældige ur i indgangshallen. Katedralens røde, hvide og grønne marmorfacade er en sen tilføjelse fra 1800-tallet. Afslut turen med et besøg i piazzaens to andre højdepunkter: Baptisteriet med dets berømte bronzedøre, Dørene til Paradis, af Ghiberti og Giottos slanke klokketårn med udsigt over renæssancens Firenze oppe for enden af dets 414 trappetrin.

Medici-Kapellerne

Cappelle Medicee, der udgør en del af det monumentale San Lorenzo-kompleks (Mediciernes sognekirke, som er værd at besøge, men næsten altid overses af turister), var Michelangelos første arkitekturprojekter, påbegyndt i 1520’erne og udset til at huse de jordiske rester af Lorenzo il Magnifico og tre andre medlemmer af denne herskerfamilie. Kapellerne er berømte for de hvilende, allegoriske statuer af den kvindelige Daggryet og den mandlige Skumringen, der pryder gravmælet for Lorenzo 2., hertug af Urbino (barnebarn af Lorenzo il Magnifico), og for figurerne af den mandlige Dagen og den kvindelige Natten på gravmonumentet for Giuliano, hertug af Memours. Ironisk nok fuldførte Michelangelo ikke de to vigtigste gravmæler – dem for Lorenzo il Magnifico og hans bror, Giuliano, som ligger i en ordinær grav over for alteret. Senere (og mindre imponerende) grave rummer de jordiske rester af de Medicinomarker, der herskede, indtil slægten uddøde i 1737. Medici kapellerne finder du på Piazza Madonna degli Aldobrandini, i midten af Mercato San Lorenzo, med adgang via en separat indgang fra San Lorenzo-kirken.

Museo San Marco

Den mest berømte munk ved dette 1200-tals kloster (udvidet i 1400-tallet) var Fra Angelico, og i dag rummer San Marco Italiens største samling af hans værker. Hans mesterværk fra 1442, Korsfæstelsen, kan ses her, og det samme kan en række malte paneler, altertavler og en serie fresker, der pryder mange af de enkle celler, hvor munkene levede og bad. (Savonarola, den fundamentalistiske svovlprædikant, som vandt Mediciernes gunst, men siden faldt i unåde, var prior for dette kloster og boede i celle 11). Af det halve dusin smukke Sidste Nadver-fresker, der kan ses i Firenzes forskellige klostre, er den i San Marcos refektorium af Dominico Ghirlandaio en af de mest betydende. Ghirlandaio indførte en ung Michelangelo i freskomaleriets kunst, noget, denne drog stor nytte af årtier senere i Det Sixtinske Kapel.

Piazza Della Signoria og Palazzo Vecchio

Piazza della Signoria, der gennem mere end 700 år har været Firenzes samlingspunkt, er i dag et populært udendørs skulpturgalleri og tiltrækker turister til sine caféer og sit evige folkeliv. Nogle af skulpturerne er originale – som f. eks. Giambolognas bronzestatue af storhertug Cosimo 1. til hest – mens andre (især Michelangelos David og Donatellos Marzocco og Judith og Holofernes) er kopier, hvis originaler nu befinder sig på forskellige museer i Firenze, beskyttet mod vejr og vind. Foran Bartolomeo Ammannatis Neptun-fontæne markerer en mindeplade det sted, hvor Savonarola i 1490’erne havde sine Forfængelighedens Bål med opfordring til florentinerne om at brænde deres spejle, bøger, brætspil, parykker, malerier og andre symboler på dekadent vantro. Florentinernes smag for hans særlige udgave af puritanismen holdt kun kort, og i 1498 blev Savonarola, efter at de havde hængt ham, brændt på det selvsamme sted.

Det gotiske Palazzo Vecchio, skabt af Arnolfo di Cambio, tårner sig op langs den ene side af piazzaen. Det blev bygget mellem 1299 og 1302 som hjemsted for Signoria (byens udøvende råd), og det fungerer stadig som Firenzes rådhus. Den mægtige Salone dei Cinquecento var mødesal for Den Florentinske Republiks 500-mand store råd. Ved den ene væg står Michelangelos statue Sejren fra 1533-34. På anden sal finder man freskoen Quartiere degli Elementi af Vasari; Eleonora di Toledos gemakker, bolig for hertug Cosimo 1. Medici og hans spanske hustru Eleonora di Toledo gennem ti år, indtil de flygtede over i Palazzo Pitti på den anden side af floden; og Donatellos originale Judith og Holofernes-statue.

Palazzo Pitti og Galleria Palatina

Pitti-paladset blev opført af den rige florentinske købmand og bankier Luca Pitti sidst i 1400-tallet og blev købt af Medicierne i 1550, hvorefter det blev væsentligt udvidet og blev den officielle residens for de regerende hertuger. I dag rummer det nogle af de betydeligste florentinske museer, især Galleria Palatina, hvis 26 rum byder på kunst fra højrenæssancen og senere perioder, bl.a. af Tizian, Rafael, Rubens, Murillo og Caravaggio. Det er det vigtigste museum i Firenze næst efter Uffizierne. Af andre museer kan nævnes Sølvmuseet, Galleria d’Arte Moderna, Porcelænsmuseet og Dragtgalleriet. Det meste af den udsmykning, man ser i dag, blev skabt i 1600-årene, bl.a. Pietro da Cortonas fresker, der pryder Mediciernes hovedgemakker. Medbring en picnickurv til efter museumsbesøget, og nyd den henne i Mediciernes berømte Boboli-have fra 1500-tallet, som er anlagt på skråningen bag palazzoet.

Santa Croce-kirken

Denne rummelige Santa Croce, der blev opført af franciskanerne mellem 1294 og 1442, men med en facade fra 1800-tallet, er sprængfyldt med fresker fra 1300-tallet og berømte florentineres grave ,bl.a. Michelangelo, Rossini, Machiavelli og Galileo, tillige med et mindesmærke over Dante, der døde i eksil i Ravenna. I den højre korsarm finder man Giottos fresker i Cappella Peruzzi og Cappella Bardi, sidstnævnte berømt fra filmen A Room with a View (på dansk – Værelse med udsigt), nemlig Den hellige Frans’ død og ildprøven foran sultanen af Egypten, nogle af Giottos bedst kendte værker. I venstre korsarm kan man se Donatellos berømte krucifiks. Taddo Gaddis fresker i Cappella Baroncelli gengiver scener fra Jomfru Marias liv, mens Gaddis søn, Agnolo, i højre korsarms Cappella Castlellani har udformet glasmalerierne i sanktuariet ved højalteret og malet helgenerne og cyklussen Legenden om det hellige kors på dets vægge.

Santa Maria Novella-Kirken

Santa Maria Novella blev bygget til dominikanerordenen sidst i det 13. og først i det 14. århundrede og er den eneste af Firenzes større kirker, der kan mønstre en original facade, en udførelse i mangefarvet marmor, der på umærkelig vis blander romansk stil med renæssancestil. Dens indre er fyldt med fresker, udført af Domenico Ghirlandaio (kirkens største blikfang, lige bag højalteret), Filippino Lippi og Nardo di Cione. Andre seværdigheder omfatter den prædikestol, hvorfra Galileo blev fordømt for at hævde, at jorden kredsede om solen; Masaccios Trinità (Treenigheden), det første maleri, skabt ud fra et perfekt matematisk linearperspektiv; og to berømte kors – et i sakristiet af Giotto og et af Brunellschi i Cappella Gondi (bag højalteret), udskåret som et eksempel til efterfølgelse for Donatello, efter at denne afslørede sin knap så traditionelle fortolkning i Santa Croce-kriken. Kirken ligger på Piazza Santa Maria Novella..

Andre seværdigheder

Når man rejser på kulturrejse til Firenze er det ikke seværdigheder som mangler, men her et et par af byens seværdigheder jeg ville besøge hvis jeg havde god tid på rejsen til Firenze.

Il Ponte Veccio

Ponte Vecchi, der blev bygget i 1345 af Taddeo Gaddi, er den ældste og mest berømte bro over Arno-floden. Dens klassiske udhængende boder rummede slagterudsalg, indtil Medici-hertugerne klagede over stanken og fik dem erstattet med guldsmede og sølvsmede, der stadig har til huse her i dag og sælger alt fra italienske smykker i museumskvalitet til mere prisbillige genstande. Broens ry skånede den for at blive sprængt i luften af tyskerne under deres tilbagetrækning under 2. Verdenskrig. Det var den eneste bro over Arno, der overlevede. Ponte Vecchi forbinder Via por Santa Maria på den nordlige bred med Via Guicciardini på den sydlige.

Maggio Musicale Fiorentino

Som kulturhovedstad er Firenze en passende vært for en af Europas største og mest besøgte årlige festivaler for klassisk musik, opera og dans. Denne prestigefyldte festival, der blev indstiftet i 1933, og har været afholdt hvert år siden 1937, har været ledet af maestro Zubin Mehta siden 1985 og byder på såvel kommende stjerner som kunstnere i verdensklasse. Den indledes i begyndelsen af maj og afsluttes med gratis, overdådige udendørs koncerter, som regel på Piazza della Signoria sidst i juni eller først i juli. Læs mere på  www.maggiofiorentino.com.

Mercato Nuovo

Før man forlader byen, bør man besøge det “Nye Marked”, der har fungeret siden 1500-tallet. Der er måske nok ikke så meget, der fanger opmærksomheden blandt de udbudte varer, men stop op for at gnide næsten på messing-porcellinoen (vildornen), som ifølge sagnet vil sikre en snarlig tilbagevenden til Firenze. Du finder Mercato Nuovo på Via por Santa Maria ved Via Porta Rossa.

Mercato San Lorenzo

Italiens største og bedste daglige torvemarked (som er skamløst turistet) består af i hundredvis af boder, der fylder gaderne omkring Mediciernes San Lorenzo-kirke og det overdækkede Mercato Centrale (begge værd at vove sig rundt i). Dette er stedet ,hvor man kan finde alt på de lange ønskelister hjemmefra og desuden masser af lokalkolorit. Mercato San Lorenzo ligger i sidegaderne mellem banegården og Il Duomo i Firenze.

Piazzale Michelangiolo

Solnedgang på Piazzale Michelangiolo – Den billedskønne udsigt fra Firenzes lille plads på bakketoppen har inspireret mere end én af renæssancens mestre. Den er populær blandt turistbusklientellet i dagtimerne og blandt lokale unge og MC’ere om aftenen, en perfekt “kærlighedssti”, med den ene af de to kopier af Michelangelos David som centrum. Eller man kan tage turen herop for at besøge sommerens vandmelonboder og det altid overfyldte Gelateria Michelangiolo. Piazzale Michelangiolo ligger på gaden Viale Michelangiolo i Firenze.

San Miniato-kirken

Vesper i San Miniato-kirken – Denne højtelskede romanske bygning fra 1000-tallet er Firenzes ældste kirke, og den dominerer byens højeste bakkedrag. Dens romantiske beliggenhed med masser af fuglesang og en prægtig panoramaudsigt har gjort den til en populær bryllupskirke, og dens daglige program med gregoriansk sang gør den til det bedste sted i byen for en tidsrejse helt tilbage til middelalderen. San miniato kirken finder du på Via del Monte alle Croci, nær Piazzale Michelangiolo.

Kulturrejser til Firenze

Firenze er ikke uden grund et af de rejsemål i Europa, ja i verden, hvor flest rejser på kulturrejse. Firenze er indbegræbet af kultur og en spændende historie. Også maden, vinen, naturen osv. gør at Firenze er noget helt for sig selv, og bør stå på listen over byer der bare skal besøges hvis man rejser på kulturrejser. Læs meget mere om Firenze og andre rejsemål i Italien her på bloggen.