Krydstogt på Donau – kulturrejse til sommer

Vitus Rejser som er specialist i kulturrejser med dansk rejseleder har til sommer 2015 et nyt spændende krydstogt på Donau floden i programmet. Du kan her læse beskrivelse af krydstogtet som er med bus fra Danmark.

Du kan også læse mere om rejser med Vitus

Krydstogt til tre hovedstæder og fem lande

Med 4-stjernet bus og lækkert 4-stjernet krydstogtskib besøger vi tre hovedstæder og fem lande.

Dette All Inclusive krydstogt byder på en vidunderlig kombination af spændende besøg i nogle af Europas smukkeste hovedstæder og den idylliske Wachaudal, hvor Donau snor sig gennem billedskøn natur mens de gamle middelalderbyer passerer forbi. Vores danske bus følger os hele vejen, og står parat til at køre os, når vi lægger til i de mange spændende byer. På de inkluderede byrundture i Wien og Budapest oplever vi storslåede bygninger fra dengang Østrig-Ungarn dominerede Centraleuropa. Slovakiets hovedstad, Bratislava, overrasker mange med sin charme og hygge. Byrundture i alle tre hovedstæder og udflugter med kompetente rejseledere er inkluderet. Skibet lægger centralt til i byerne, og det giver dig rig mulighed for at udforske de spændene steder på egen hånd efter de inkluderede byrundture.
Datoer og priser
Alle priser er fra priser pr. person for afgange i 2015.

  • 25/6 10.995 kr.
  • 15/7 9.995 kr.
  • 11/8 8 9.995 kr.
  • 21/8 10.995 kr.

Tillæg pr. person

  • Dobbeltkahyt A øvre dæk 1.500 kr.
  • Dobbelkahyt mellemdæk 800 kr.
  • Enekahyt hovedæk 2.400 kr.
  • Enekahyt mellemdæk 3.200 kr.
  • Enekahyt øvre dæk 3.900 kr.
  • Afbestillingsforsikring 600,-

Rabat pr. person
Brorabat til alle rejsende fra Bornholm, Fyn eller Jylland 250 kr.

Ekstraarrangementer
Koncert i Wien 400 kr.
Schönbrunn 250 kr.
Inkluderet i prisen på rejsen:

  • 4-stjernet bus
  • 1 overnatning på hotel i Tjekkiet***+
  • 1 overnatning på Parkhotel Pretzsch***
  • 5 nætter på krydstogtskibet****
  • 7 x morgenmad
  • 1 x brunch
  • 6 x frokost, (ikke 1. og 7. dag)
  • 6 x middag
  • 1 x kaptajnens middag
  • All inclusive om bord (skibets vin, øl, juice, mineralvand inkluderet mellem kl.11.00 – 23.00 + kaffe/te efter måltiderne.)
  • Levende musik hver aften om bord
  • Byrundtur i Budapest, Bratislava og Wien
  • Besøg i Dürnstein
  • Besøg i Melk
  • Besøg i Bayreuth
  • Obligatoriske drikkepenge til skibet
  • Dansktalende rejseleder på hele rejsen

Bemærkninger
Medbring euro, som er lokal valuta i Tyskland, Østrig og Slovakiet. Ungarn bruger forinter og Tjekkiet bruger koruna,
Ændret vandstand i Donau kan medføre ændringer i rejserute.

Dagsprogram for krydstogtet

Dag 1: Afrejse fra Danmark

Vi har reserveret plads i restauranten, så vi i ro og mag kan spise den store brunch på færgen fra Gedser til Rostock. Buffetten er fyldt med varme og kolde lækkerier. Sidst på eftermiddagen ankommer vi til vores dejlige hotel i det nordlige Tjekkiet. Til middagen på hotellet har vi inkluderet god tjekkisk øl.

Dag 2: Budapest
Efter morgenmaden fortsætter vi gennem Tjekkiet. Vi spiser frokost på en lokal restaurant ved Brno. Her vil være et krus god tjekkisk øl inkluderet. Sidst på eftermiddagen er vi fremme i Budapest. Skibet ligger ved kaj i hjertet af den ungarske hovedstad, der er en af Europas smukkeste hovedstæder med pompøse huse og monumentale regeringsbygninger. Inden middagen om bord er der velkomstcocktail og præsentation af besætningen i den hyggelige lounge.

Dag 3: Budapest
Om formiddagen indtager vi Budapest. Donau deler byen i to, Buda og Pest. Buda har krogede gader, flotte barokke paladser, tyrkiske bade og et kongeligt palads. Pest tilbyder derimod stolt en skøn blanding af arkitektur. På vores byrundtur skal vi opleve byens storslåede elegance. Vi passerer byens store seværdigheder med St. Stefan-Basilikaen, statsoperaen og det pragtfulde borgkvarter med kønne huse i de smalle gader. Området er fredet af Unesco. Vi ser Fiskerbastionen og nyder udsigten over byen fra Gellértbjerget. Frokost på skibet og afsejling om eftermiddagen. Om aftenen er der middag og underholdning om bord.

Dag 4: Bratislava – Wien
Vi ankommer til Slovakiets lille, charmerende hovedstad Bratislava tidligt om morgenen. Byrundtur til fods i den gamle bydels små gyder, forbi elegante pladser og velholdte huse i hvide, gule og grønne nuancer. Vi kigger indenfor i Primats Paladset med de seks smukke, engelske gobeliner fra 1600-tallet. Bygningen er malet i den kendetegnende lyserøde farve. Skibet lægger til helt inde i centrum. Vi spiser frokost på skibet inden afsejling og ankommer til Wien først på aftenen. Efter middagen inviterer vi på en flot aftentur med vores egen bus. De smukke, gamle bygninger tager sig særligt flot ud i den blide aftenbelysning.

Dag 5: Wien
Vi begynder dagen med en byrundtur i Wien, hvor vi ser det alternative Hundertwasserhus, Belvederepaladset og Ringstrasse med den danske arkitekt Teophil Hansens berømte Musikverein og Parlament. Til fods ser vi Wiens gamle bydel, hvor vi går til Skt. Stephans-Katedralen og kigger ind. Herefter passerer vi Hofburg, Den Spanske Rideskole, Statsoperaen og Hotel Sacher. Lidt tid på egen hånd, inden vi kører retur til skibet til frokost. Om eftermiddagen er der mulighed for at nyde Wien på egen hånd. Skibet ligger lidt uden for centrum, som kan nås med offentlig transport. Der er metro ca. 500 m fra båden. Du kan også vælge at deltage på en flot ekstraudflugt.

Ekstraarrangement: Udflugt til Schönbrunn
Schönbrunn var Kejserinde Maria Theresias vidunderlige sommerresidens. Har du kræfter til flere storslåede oplevelser, kan et besøg på det imponerende slot, Schönbrunn, varmt anbefales. Vi ser parken og de flotte kejserlige gemakker. Her tilbragte kejser Franz Josef det meste af sit liv.

Efter aftensmad på skibet er der mulighed for at deltage i en klassisk koncert i Hofburg.

Ekstraarrangement: Klassisk koncert i Hofburg
Kunne du tænke dig at opleve en festlig klassisk koncert, er her en oplagt mulighed. 20-30 musikere opfører populære værker af Mozart og Johann Strauss.

Dag 6: Dürnstein – Melk – Passau
Donau snor sig idyllisk gennem det postkortsmukke landskab i Wachaudalen. UNESCO har sat hele Wachaudalen under beskyttelse. Vi lægger til om morgenen i den charmerende by Melk, som rummer mange hundrede års historie i de hyggelige gader. Vi ser det gamle Benedektinerkloster, Stift Melk, og nyder livet i byen. Med bussen kører vi til Dürnstein. Den lille by med under 1.000 indbyggere rummer mange historiske bygninger. Over byen troner borgruinen fra middelalderen smukt ud til Donau. Richard Løvehjerte sad fanget her i over et år. Om aftenen er der gallamiddag om bord, mens vi sejler mod Passau.

Dag 7: Passau – Pretzsch
Efter morgenmaden er det tid at sige farvel til vores dejlige skib. Matroserne har båret vores kufferter til bussen. Passau kaldes også Dreiflüssestadt (Treflodsbyen), da den ligger ved ikke mindre end tre floder, Doanu, Ilz og Inn. Nu sætter vi i vores bus kursen nordpå. Undervejs holder vi pause i Bayreuth, der er verdenskendt for de store årlige Wagner-festspil. Vi ankommer til den hyggelige by Pretzsch sidst på eftermiddagen. Pretzsch ligger ud til floden Elben, og er en del af Danmarkshistorien. Her blev den senere Kong Christian VI gift med den unge prinsesse Sofia Magdalene. Middag med et glas øl eller vin på hotellet.

Dag 8: Hjemrejse
Vi har inkluderet en sen frokost med et glas øl eller vin under overfarten fra Rostock til Gedser.

Information om krydstogtskibet MS La Bohéme og MS L’Europe

Franskejede, moderne krydstogtskibe med plads til ca. 160 passagerer. Rummelige og velindrettede kahytter (ca. 13 m2) på øvre dæk (kategori A) og hoveddæk (kategori B). Alle kahytter er udvendige og har store panoramavinduer (trækrude på A-dæk, men kan ikke åbnes på B-dæk). Aircondition, brusebad/toilet, hårtørrer, tv, sikkerhedsboks og wifi. Lys og venlig restaurant på øvre dæk, butik og lounge med bar og dansegulv. Stort soldæk med dækstole, så man for alvor kan nyde udsigten. Maden er god og fransk inspireret. Morgenmad fra buffet. Frokosten består af 2-3 retter og middagen af 3-4 retter. Skibets vin, øl, juice, mineralvand er inkluderet om bord fra kl. 11.00 – 23.00. Rygning er tilladt på soldækket.

Seljplan: 25/6, 15/7 og 11/8 med MS La Bohème, og på afrejsen 21/8 sejler vi med MS L’Europe, der er et tredækker skib. Det vil sige, at der er et mellemdæk med kahytter i kategori M. På dette skib har A-kahytterne på øverste dæk franske altaner.

Mere information om kulturrejser med Vitus

Ovenstående information om krydstogt på Donau er fra Vitus Rejser, og der tages derfor forbehold for ændringer. For mere information om denne og andre kulturrejser med Vitusrejser henvises altid til Vitus Rejser.

Krydstogt på Oceanerne

Er du en af de mange som rejser på krydstogt, så kan du her læse lidt om Oceanerne

Oceanerne

Jordens oceaner byder stadig på store muligheder for at finde ny viden og nye ressourcer. Videnskabsmænd, miljøforskere, regeringer, industriledere og “drømmere” stræber alle efter at forstå, hvordan oceanerne fungerer økologisk, fysisk, kemisk, og økonomisk. Oceanernes rolleunder militære konflikter og deres betydning for landenes sikkerhed er stadig et hedt debatteret emne, og mange lande bruger betydelige pengesummer på at undersøge, hvordan de til egen fordel kan udnytte oceanernes hemmeligheder.
I modsætning til forholdene på alle andre kendte planeter dækker oceanerne ca. 70% af Jorden. Der er fem store verdenshave: Atlanterhavet, Stillehavet, Det Indiske Ocean, Nordlige Ishav og Sydhavet. Det største ocean er Stillehavet med et areal på ca. 170 mio. km2, hvilket er næsten det dobbelte af Atlanterhavet, som er verdens næststørste ocean.
Havene har altid udfordret menneskene til opdagelses og handelsrejser, men det er kun inden for det sidste århundrede, at menneskets adfærd virkelig er begyndt at anfægte det oceaniske miljø. Menneskets indblanding og rovdrift, inkl. forurening af vandet i oceanerne, har hurtigt ændret forholdene i mange havområder med en nedgang i bestanden af fisk og pattedyr, ødelæggelse af habitater og endda med en risiko for stigende vandtemperaturer som følge. I fremtiden vil udfordringen ligge i at bruge vores teknologisk viden til at beskytte det oceaniske miljø og samtidig tillade, at Jordens voksende befolkning i stigende grad får nytte af havenes ressourcer.

På havets bund

Oceanografer har inden for det sidste århundrede udvidet vores viden om havbunden meget. Først vha. primitiv lodning med reb, senere vha. ekkolod og nu vha. avanceret elektronisk målingsapparatur har det været muligt at lave detaljerede billeder af oceanbunden. Miniubåde er blevet brugt til at fotografere og dokumentere bestemte detaljer, som ligger på store dybder, for eksempel resterne af skibsvrag såsom Titanic.
I løbet af de sidste årtier er der sket store udviklinger inden for udforskningen af havbunden. Især har kortlægningen af detaljer såsom forkastninger, vulkanske rygge og kratere, grave og kløfter gjort det muligt for forskere at rekonstruere disse detaljers historie. Teorien om tektoniske plader er for en stor del blevet bekræftet af geologiske og geofysiske undersøgelser af havbunden – især med hensyn til identifikation og forklaring af de pæleomagnetiske striber, der findes i oceanisk basalt (en mørk, vulkansk stenart). Disse opstår, når havbunden sprækker, og der fra undergrunden udstrømmer ny basalt, der bibeholder dannelsesperiodens magnetfeldt.
Havbunden er typisk dækket af tynde, slimede lag af aflejringer, der danner dybhavssletter adskilt af rygge, undersøiske bjerge og plateauer, som fortæller om tidligere geologiske begivenheder. Kontinentale rande går fra nærliggende klippeafsatser stejlt ned ad stejle, ofte forrevne skråninger til sletter, der udgør de fladeste områder på Jorden. Sletterne kan ligge på en dybde helt ned til 3.000 eller 5.000 m. Længere nede er der forholdsvis smalle kløfter, som når 10.000 m ned under havoverfladen. Sådanne kløfter findes for eksempel omkring øområderne og bjergkæderne i Stillehavet.
Brede, forrevne og næsen sammenhængende bjergkæder ligger midt i Atlanterhavet, det Indiske Ocean og den sydlige del af Stillehavet. Det er disse midtoceaniske rygge, der nu vises klart på alle kort over havbunden. Bjergkammene præges af sprækkedale, som er kilder til ny basalt. Oceanografer har beskrevet, hvordan dybe kløfter og brud i rette vinkler skærer gennem havbunden til bjergkammene. Et stykke fra bjergryggene bliver efterhånden dækket til af aflejringer.
Øer og tidligere øer eller undersøiske bjerge i oceanbækkener har ofte med den oceaniske ryg og dens brud at gøre. Aktive og sovende vulkaner afgiver klippemateriale, der danner undergrunden på disse øer. Efterhånden som den oceaniske basalt bevæger sig væk fra en vulkansk “heksekedel”, dør vulkanen, og øens overflade bliver udsat for erosion, hvorefter øen gradvist synker (som det er sket med Kejsekæden i nærheden af Hawaii). I de tropiske egne lever der koraller ved kysterne af den slags øer. Med tiden former de atoller – mindst om vulkaner, der engang var aktive.

Havenes kemi

Den kemiske sammensætning af havvand er generelt konstant. Havvand er en opløsning, der består af en kompleks blanding af opløste stoffer. Forståelsen af havvandets udvikling gennem tiderne siden Jordens tilblivelse er begrænset, men udviklingen er helt klart forbundet med tilblivelsen af et beskyttende ozonlag i atmosfæren, med former for liv, der udvikler sig i både lavvandede og dybe områder, med gasarter fra vulkaner og dybvandskrater og med afstrømning fra landjorden. Mange forskellige mineraler er opsamlet i havvand, men for ca. en mia. år siden nåede koncentrationen et stabilt niveau. Nye, tørre tilførsler blev med andre ord bragt i balance af processen, der fjernede mineralerne. Af disse processer var den vigtigste aflejringen af mineraler på de kontinentale fastlandssokler, skråninger og havbunde.
Havkemiens ensartethed skyldes en vedvarende blandingsproces – cirkulation af vand fra det ene hav til det andet – og mangfoldige kemiske reaktioner, der sker inden for et forholdsvis begrænset temperaturområde. De fremherskende grundstoffer, som danner de opløste bestanddele i havvand (H2O) er: Klor (CI -), natrium (Na+), magnesium (Mg2+), kalium (K+) og brom (Br-). Der forekommer også gasarter i opløst tilstand såsom kuldioxid, kvælstof og ilt. Disponibel ilt er nødvendig for havets flora og fauna. Andre mindre komponenter i havvand omfatter sporstoffer, organiske partikler og små svævende partikler.
Saltholdighed er et udtryk, der bruges til at beskrive mængden af opløste stoffer i saltvand. Saltholdighed måles normalt i promiller. Gennemsnitsmængden for havvand ligger på 35 o/oo, idet den varierer fra 35-37 o/oo. Nedbør og smeltevand fra is har tendens til at reducere saltholdigheden; fordampning har den modsatte virkning, især under indflydelse af hede, tørre, subtropiske højtryk.
Temperaturen i oceanerne kan svinge temmelig meget. I polarregionerne fryser store havområder og danner herved hav- og shelfis. På havoverfladen fryser saltvand ved minus 2 grader. Til gengæld kan tropiske havområder nå op på 30 grader. Der er typisk markant forskel på temperaturen og saltholdigheden i de forskellige vandlag, for eksempel mellem det blandede overfladevand og dybhavet, hvor temperaturen nærmer sig frysepunktet.

Vandcirkulation

Variationer i temperatur og saltholdighed på de forskellige havdybder kombineret med Jordens rotation og vindforhold er med til at forårsage cirkulation og udveksling af vandmasser mellem de forskellige havområder. I de dybe områder bevæger store vandmængder sig temmelig langsomt i sammenligning med vandet på overfladen. Dette bevirker en opstigning af koldt, næringsrigt vand fra havbunden ved randen af nogle af kontinenterne såsom langs Sydamerikas vestkyst. Overfladestrømme distribuerer varmt vand fra de tropiske områder til mere nordlige breddegrader; Golfstrømmen, som bevæger sig langs Nordamerikas østkyst mod Europa, er et klassisk eksempel. Det varme havvand er medvirkende til at skabe varmere temperaturer i lande såsom Irland, Storbritannien og Danmark.
I nogle dele af oceanerne er vandcirkulationen forholdsvis lille. Dette er tilfældet midt i de subtropiske strømhvirvler såsom i det Nordlige Atlanterhav, hvor Sargassohavet ofte har en saltholdighed på kun 30 o/oo.
Der er teorier om, at der i løbet af kvartærtiden skete store forandringer i cirkulationen af vandmasser. Det såkaldte “samlebånd” af overfladestrømme og mere dybtliggende strømme, som bevirker cirkulation af vandmasser fra det ene bækken til det andet, blev højst sandsynligt påvirket af isen, der bredte sig på og ved kontinenterne. Mikroskopiske organismer, som er begravet i aflejringer på havbunden, er blevet brugt til på ret detaljeret vis at beskrive ændringer i temperaturer og saltholdighed inden for de sidste 2 mio. år.

Havforskning

Udforskningen af vore oceaner er foregået i tre faser. Den første fase består af den periode, hvor stærke, søfarende nationer ledte efter nye landområder, som de kunne udnytte og kolonisere. Efter de banebrydende europæiske vikinger kom de store rejser, som portugiserne, spanierne, hollænderne, briterne og franskmændene foretog. Disse nationer fik senere følge af andre lande såsom Tyskland, Rusland og U.S.A. Andre søfarere fra Asien og Mellemøsten krydsede verdenshavene for at handle og for at forkynde deres religiøse overbevisninger.
Den anden fase befæstede opdagelserne fra den første og førte til oprettelsen af havne og handelsruter. Sømændene fik udvidet deres kendskab til farerne ved søfart, til klimaforhold og havstrømme, til den bedste brug af havet med hensyn til flådeaktiviteter og til de samfundsmæssige og økonomiske forhold i de lande, der lå ud til havet.
Den tredje fase omfatter de sidste fem årtiers videnskabelige forskning (inkl. brugen af satellitter, permanente måleinstrumenter samt forskningsteknikker til både overfladiske og undersøiske forsøg), som markant har udvidet vores viden om oceanernes hemmelige verden. Dybhavsboringer har vist sig at være af uvurderlig betydning med hensyn til at undersøge materialerne på havbunden plus deres alder og måden, hvorpå de er formet.

Rovdrift og forurening

Vores enorme interesse i at udnytte de store havområder og havet langs kysterne til fiskeri og udvinding af mineraler, inkl. olie, har i nogle tilfælde ført til rovdrift på vores største naturrigdom – havet. Internationale vedtægter angående rettighederne til at udnytte, havet bruges som retningslinjer, når det gælder om at afvikle stridigheder eller undgå tab af en truet dyre- eller planteart. At der stadig eksisterer markante meningsforskelle blandt landene – for eksempel med hensyn til hvalfangst – tyder på, at alvorlige spørgsmål stadig er uløste. Det er vigtigt for alle Jordens nationer nøje at overveje to globale problemer: Vandforurening og drivhuseffektens virkning på vandstanden i oceanerne.
I lang tid er oceanerne blevet behandlet som losseplads for menneskelige og kemiske affaldsprodukter. Men forurening af områder såsom Det Nordlige Ishav med radioaktivt affald har bevist, at vores planet ikke er stor nok til at absorbere den slags giftige stoffer.

Oceanerne og klimaet

Man har i nogen tid vidst, at oceanerne har en stabiliserende virkning på Jordens klima. Videnskabsmænd er nu vha. computere i stand til at efterligne den gensidige påvirkning mellem oceanerne og atmosfæren, og de advarer politikerne mod potentielt alvorlige ændringer i vejrforholdene. Fænomener såsom El Nino har allerede sat fokus på ustadige hav- og klimaforhold og på de ekstreme vejrforhold, der kan opstå som følge heraf (oversvømmelse, tørke og stormfloder). Opvarmning af havene pga. drivhuseffekten kan også øge risikoen for ekstreme vejrforhold og stigende vandstande. Sådanne ændringer er især et alvorligt problem for lavtliggende lande, der er bygget påkoralrev, som for eksempel Maldiverne i Det Indiske Ocean.

Nyt Krydstogt fra København via Grønland til New York

Vitus Rejser er specialist i kulturrejser med dansk rejseleder og har i mange år været blandt de største på krydstogtrejser. Nu er rejsebureauet kalr med en nyhed som bringer dig til New York via Grønland. Læs her en beskrivelse af rejsen eller læs mere om andre kulturrejser med Vitus, f.eks den nye kulturrejse til Malta med dansk rejseleder.

Fantastiske naturoplevelser. 21 dage med en perlerække af historiske anløb i nogle af den nordlige halvkugles fjerneste, og mest betagende områder.

Dette krydstogt gennemføres kun en gang i 2015. Et fantastisk eventyrkrydstogt fra Danmark til New York med anløb til byer, de færreste får chancen til at besøge. Det indeholder et enestående Grønlands krydstogt med hele tre anløb og udforskning af det smukke og dramatiske Prins Christians Sund. Vi anløber nogle af verdens mest isolerede, men også fascinerende steder,
Vi får dage fyldt med oplevelser og storslåede naturscenerier og aftener med fremragende middage og forrygende underholdning.
For 1014 år siden stævnede vores forfædre ud på denne rute – mod ukendt kyster. Vikingeskibene kløvede Atlanterhavet fra Skandinavien til Island. Fra Grønland til New Foundland og videre til Amerika. Nu kan du under noget mere luksurioøse omgivelser opleve den samme rejse.

Vi lægger til i Bergen i Norge, Lerwick på Shetlandsøerne, Thorshavn på Færøerne, Reykjavik i Island, sejller ind og beundrer de betagende naturscenerier ved Prins Christians Sund, Grønland. Vi har derudover ikke mindre end tre anløb i Grønland, Qaqortoq (Julianehåb), Paamiut (Frederikshåb) og Nanortalik. Vi lægger til i St. John’s i New Foundland og Halifax i Novascocia inden vi slutter togtet af med maner ved at sejle forbi Frihedsgudinden når vi anløber ved New York. Herefter venter tre vidunderlige dage i New York. Vi bor 2 nætter på et 3-stjernet hotel på Manhattan. Det er på Manhattan, vi finder mange af byens seværdigheder, de fine shopping-gader, times square og teatrene på broadway.

Rejselederen holder informationsmøder og foredrag om bord. her bliver der fortalt om de spændende destinationer vi kommer til, og om de mange muligheder i land. Udflugten i Island og byrundturen med bus i new York er inkluderet i rejsens pris. På disse udflugter deltager vores rejseleder. Vitus Rejser har udarbejdet sit eget spændende udflugtsprogram, som du har mulighed for at købe som en samlet pakke til foråret. Vi skriver til dig, når vi åbner for salget.

Derudover tilbyder skibet en bred palet af udflugter i alle havne. disse udflugter købes og betales om bord og ledes af skibets guider.

Information og pris

Afrejse 7. september 2015. Grundpris 24.950 kr.

Afrejse fra Københavns Havn/ Oceankajen.
Hjemkomst til Københavns Lufthavn / Kastrup

Tillæg pr. person

  • Udvendig kahyt 2.400 kr.
  • Kahyt med balkon 5.400 kr.
  • Enekahyt/eneværelse indvendig 10.990 kr.
  • Enekahyt/eneværelse udvendig 16.035 kr.
  • Enekahyt/eneværelse med balkon 29.295 kr.
  • Afbestillingsforsikring 1.495 kr.
  • Obligatoriske drikkepenge til skibet 1.015 kr.

Rabat pr. person
Brorabat til alle rejsende fra Bornholm, Fyn eller Jylland 250 kr.

Dagsprogram for krydstogtet

Dag 1: Afrejse fra København
MS EURODAM venter på sine gæster i København. Forude venter en odysse til navne, som vi dårligt kan udtale. Det ene spændende eventyr efter det andet. Men først skal vi lære Eurodam at kende: Bygget i 2008 som det første af Holland-Americas nye signaturskibe, stort men ikke for stort, og spækket med det nyeste i teknik. 11 dæk, lækre restauranter, men det er ikke et skib med hula-hula på dækket og drøn på diskoteket. Eurodam er klassisk krydstogt for voksne og eventyrlystne passagerer, der måske værdsætter lidt nostalgi. Det er det helt rigtige skib til netop denne odysse!

Dag 2: På havet
Velkomstmøde med din danske rejseleder og et væld af oplysninger. Og så har vi lige et flydende palads, vi skal have udforsket. Tro ikke du når det på én dag!

Dag 3: Bergen, Norge.

Ankomst kl. 08.00 og afsejling kl. 17.00.
Bergen er ikke bare smuk og historisk, den ligger også fantastisk smukt. Om den ligefrem skal kaldes verdens næst smukkeste by ved vi ikke helt, men det mente Ludvig Holberg. Den berømte forfatter mente, at kun Rom overgik Bergen, men han var jo også født i Bergen.
Men smuk er den og vi lægger til lige i hjertet af byen. Det er nemt at gå til det hele, og din rejseleder vil have gode ideer.

Dag 4: Lerwich, Shetlandsøerne
Ankomst kl. 08.00 og afsejling kl. 19.00.
I dag ankommer vi til øriget Shetland, der består af mere end 100 øer og skær, hvoraf kun 15 er beboet året rundt. Shetlandsøerne ligger cirka 300 kilometer nord for det skotske fastland og udgør den nordligste del af det britiske kongedømme. Denne centrale beliggenhed i Nordatlanten har gennem tiderne ført mange søfarere til øerne, herunder vikingerne, som i 800-tallet etablerede sig i området, og den skandinaviske arv skinner stadig igennem i både dialekter, folklore og stednavne. Shetlandsøernes talrigeste beboere er de berømte får, som tæller mere end 330.000 hoveder. Herefter kommer fuglearterne mallemukker, lunder og lomvier, og set i det perspektiv kan de 24.000 mennesker på øerne synes ganske få. Lerwick har ikke den store udstrækning, så en byvandring er en oplagt aktivitet.

Dag 5: Thorshavn, Færøerne
Ankomst kl. 10.00 og afsejling kl. 17.00.
Vi ankommer til den færøske hovedstad, Tórshavn, om morgenen. De forrevne klippeøer synes at rive alle Atlantens skyer til sig, og ofte lægger de sig som en let dyne omkring fjeldtoppene og giver de 18 øer et eventyragtigt præg. Tórshavn ligger på øen Streymoys sydlige del i et lavt, småkuperet terræn og strækker sig fra vandet op langs bakkeskråningerne.
Det vil være oplagt at begive sig ud på byrundtur i Tórshavn og dennes gamle bydel, Tinganes, der ligger ude på et næs, hvor Lagtinget blev etableret helt tilbage i vikingetiden – deraf navnet Tinganes.

Dag 6: På havet med kurs mod Island

Dag 7: Reykjavik, Island
Ankomst kl. 08.00 og afsejling kl. 18.00.
Her skal vi opleve den enestående smukke og dramatiske islandske natur, når vi tager af sted på heldagsudflugt ad den klassiske rute ”Den Gyldne Cirkel”. Vi kører fra Reykjavík mod nationalparken Þingvellir, der dannede ramme om verdens ældste parlament, som er dateret helt tilbage til år 930. Her finder vi også Islands største sø, Þingvallavatn, der sammen med dalen og sletten er udlagt til nationalpark og er på UNESCO’s liste over verdens naturarv. Den smukke kløft, der bugter sig gennem parken, er stedet, hvor to af jordens store tektoniske plader mødes, og det er i teorien muligt at skræve over både det amerikanske og det europæiske kontinent.
Herefter kører vi til vandfaldet Gullfoss, som er Islands allerstørste attraktion. Det 32 meter høje Gullfoss falder i to trin, på henholdsvis 10 og 21 meter, ned gennem den dybe kløft. Et lille stykke fra Gullfoss ligger Geysir, der har lagt navn til resten af verdens gejsere. Geysir kom første gang i udbrud i det 14. århundrede, men den 60 meter høje vandsøjle stoppede i vort århundrede. Lige i nærheden finder man Strokkur-gejseren, der cirka hvert 8. minut spyr sine vandmasser mere end 20 meter op i luften.

Dag 8: På havet mod Grønland
Lyt til vore danske foredrag, der vil forberede dig på den isolerede verden, vi nu skal opleve over de næste dage.

Dag 9: Prins Christians Sund, Grønland
Et betagende krydstogt langt ind i den dybe fjord med vældige landskaber på begge sider. Her i naturens stilhed og uberørthed er intet forandret siden vikingernes drageskibe først sejlede her for over 1000 år siden.

Dag 10: Qaqortoq (Julianehåb), Grønland
Ankomst kl. 08.00 og afsejling kl. 17.00.
Navnet betyder Det hvide Sted, og det kan man vist roligt side, eftersom 85 % er under is! Gå på opdagelse i dette lille samfund af 3.500 mennesker, der lever helt isoleret det meste af året.

Dag 11: Paamiut, med ørnens livskraft!
Ankomst kl. 08.00 og afsejling kl. 17.00.
Det er ikke enhver by i Grønland, der kan bryste sig af at have en skytsengel fra dyreriget. Men det kan Paamiut (Frederikshåb).
Havørnen, Nattoralik, er almindeligt forekommende i Paamiut og der er god grund til at udforske dyrelivet omkring Paamiut – især fordi det hedder sig, at det er lykkebringende for den, der ser denne himlens konge.
Ligesom med den fritsvævende havørn er Paamiut også en uafhængig og særegen by. Den er kendt for sit mystiske men hyggelige tågede vejr og en fin blanding af gamle og nye kulturudtryk i et landskab på tærsklen til stor natur. Gå en tur blandt det gamle kvarters idylliske bygninger og mød kvinder, der samler tusindvis af perler og stykker af sælskind til de ekstraordinære nationaldragter, som endnu bruges den dag i dag. Eller fald i snak med lokale i byen og få et unikt perspektiv på hverdagslivet – og hvis du er åben og venlig kan vi ikke afvise, at du kan lande en invitation til en lokal kaffemik!

Dag 12: Nanortalik, Grønland
Ankomst kl. 08.00 og afsejling kl. 13.00.
Nanortalik er en ø både i bogstavelig og overført betydning. Selvom byen ligger i Sydgrønland, der har ry for at være et idyllisk landbrugsland med marker fulde af blomster, så bryder Nanortalik med det almindelige billede af regionen.
De lodrette fjeldvægge i byens omfattende fjordsystemer markerer en glidende overgang til den mere rå natur på Grønlands østkyst. Dertil kommer en omfattende forekomst af drivende havis fra Polarhavet tæt på byen, og en tradition for kulturel migration af østgrønlændere til bygderne omkring Nanortalik. Alt dette gør Nanortalik til en unik destination i Sydgrønland.
Rejsevejene til de fleste øer har sine egne særpræg, og ligeså med Nanortalik, men det opvejes til fulde af en imødekommende og venlig stemning i byen og som mange lokale siger, så føles det som at ankomme til et åndeligt hjem, man ikke vidste, at man havde, når man kommer til Nanortalik.

Dag 13: Vi krydset det arktiske hav mellem Grønland og det nordlige Canada.

Dag 14: St. John’s, New Foundland, Canada
Ankomst kl. 12.00 og afsejling kl. 20.00.
St. John’s (på fransk: Saint-Jean) er den største by og hovedstaden i den canadiske provins Newfoundland og Labrador. Byen ligger på den østlige udkant af halvøen Avalon på Newfoundland. Med sine 184.410 indbyggere er byen den 20. største i landet. Byen var den første, der blev grundlagt af englændere i Nordamerika. Fra 1500-tallet var byen vigtig for europæiske fiskere, og byen blev officielt oprettet som koloni i 1583.

Dag 15: På havet langs New Foundlands kyst.

Dag 16: Halifax, Nova Scotia, Canada
Ankomst kl. 08.00 og afsejling kl. 16.00.
Halifax er en skøn by med en betagende natur, men navnet er forbundet med to store katastrofer. I 1917 blev Halifax ødelagt i hvad man regner for den største menneskeskabte eksplosion før Hiroshima-bomben. Det skete, da det franske skib “Mont-Blanc”, der var lastet med eksplosiver, stødte sammen med det norske skib “Imo”. “Mont-Blanc” begyndte derved at brænde, og lasten eksploderede. “Imo”, registreret i Sandefjord, var lastet med redningsudstyr bestemt for Belgien. Kaptajn From havde haft for lidt brændstof om bord og måtte holde skibet tilbage en nat i Halifax før den videre færd mod krigen i Europa.
Kl 7:30 om morgenen den 6. december 1917 startede den fatale tur ud gennem havnepassagen. I tågen undgik “Imo” to sammenstød, før hun nåede ud i sundet ved the Narrows, hvor “Mont-Blanc” dukkede op på krydsende kurs. “Mont-Blanc” alarmerede “Imo” to gange, men “Imo” skar sig alligevel tre meter ind i styrbord side på det franske skib, inden hun nåede at bakke løs. Gnister fra sammenstødet fik drivstoffet til at brænde (35 tons bensol), der stod stablet på “Mont-Blanc”s dæk. Lasten var 26 tons TNT, skydebomuld og 300 runder ammunition. Frygt for tyske ubåde, som jagede ud for indløbet til Halifax, drev kaptajn le Medec til det fatale valg at slutte sig til en konvoj, der udgik fra Halifax. Så langt kom han aldrig.
Lige så uskyldig var Halifax i en anden katastrofe. I 1912 stødte Titanic på et isbjerg ude i Atlanten. Det uhyggelige job med at bjerge de omkomne sluttede i Halifax, hvor ofrene for Titanics forlis er begravede.

Dag 17: På havet
Vi skal forberede os på indsejlingen til New York, der er en kæmpe oplevelse.

DAG 18: NEW YORK, NEW YORK
Ankomst kl. 07.00 Frihedsgudinden, Ellis Island og Manhattans skyline – det hele ligger foran os, når vi om morgenen glider ind til byen, der regnes fort verdens mest spændende. Efter morgenmad i ro og mag på skibet går vi fra borde. Inden vi kører til hotellet, tager vi på en formiddagsudflugt i bus rundt på Manhattan, hvor vi får lejlighed til at opleve det pulserende liv i New Yorks hjerte. Manhattan er til trods for sit forholdsvis begrænsede areal et sandt puslespil af kulturer og stemninger. Udflugten tager os til flere af Manhattans distrikter og giver os lejlighed til at fornemme byens forskelligartethed.
I Midtown oplever vi det New York, som vi kender fra film og tv: Fifth Avenue med berømte butikker som Saks, Louis Vuitton, Tiffany’s og Prada, og mægtige skyskrabere som Empire State Building, Chrysler Building og det kendte Rockefeller Center.
Finansdistriktet på øens sydspids er centrum for en stor del af verdensøkonomien, og mange af verdens største og mest magtfulde multinationale selskaber og banker har deres hovedsæde her. Det er også her, man finder Ground Zero, hvor World Trade Centers majestætiske tvillingetårne engang stod. I dag findes her blandt andet en mindepark for de mange omkomne, der døde under de kolossale ødelæggelser den 11. september 2001.
Vi bor to nætter på et godt 3,5 stjernet hotel på Manhattan. Oplev den pulserende by om aftenen og glæd dig til at udforske den rigtigt i morgen.

Dag 19. New York
Nyd dagen på egen hånd.Vores rejseleder er godt kendt og vil have et hav af gode ideer til aktiviteter.
New York er din ligesom du vil ha’ den. Fra de berømte museer til en sejltur rundt om Manhattan. Eller en tur rundt i alle de berømte bydele. Eller frokost i Chinatown, middag på en steak restaurant. Grand Centrals østersbar. Eller et Broadway show om aftenen? Vi kunne blive ved. Og det kan du også. Du har nemlig hele næste dag med.
Du kan også deltage i en ekstra udflugt til Frihedsgudinden og Ellis Island. Bestilles og betales hos rejselederen.

Dag 20: New York – hjemrejse

Tid til de sidste indkøb eller museumsbesøg inden vi kører til lufthavnen. Sidst på eftermiddagen flyver vi til København.

Dag 21: ankomst København
Vi lander i København om morgenen.

Information om krydstogskibet

Holland-Amerika Line, der netop er fyldt 140 år, er et klassisk rederi for voksne mennesker. Det er ikke her om bord, du skal høre på popmusik og vilde børn i swimming poolen. Til gengæld kan du nyde et lækkert skib, MS Eurodam, med stilfuld elegance og et køkken med udsøgt kvalitet. Her serverer man friskpresset appelsinjuice om morgenen og lækre chokolader på sengekanten – kort sagt Eurodam er et moderne skib fra 2008 med stolte gamle traditioner. Et flottere skib til den store odysse kan vi ikke forestille os!
Skibet har plads til 2.104 passagerer og har en besætning på 929 mand m/k.

Information om kulturrejser med Vitus

Ovenstående information om krydstogtet til New York via Grønland er fra Vitus Rejser og derfor tages forbehold for fejl og ændringer. Ønsker du mere information om denne rejse elelr andre kulturrejser henvises til Vitus Rejser.

Læs mere om kulturrejser med Vitus

Hurtigruten og Nordkap

En kulturrejse til Nordkap, hvor midnats-solen skinner er en oplevelse for livet og den bliver kun endnu bedre af at du rejser med Hurtigruten et stykke af vejen mod Nordkap.

Bådene på Norges legendariske Hurtigrute sejler langs landets indskårne kyst, et område med smukke fjorde, gletsjere, bjerge og i sommermånederne en sol, der aldrig går helt ned. Denne flåde af gods- og passagerskibe, der er en livline for de fjerne byer i det nordlige Norge – hvoraf nogle kun er tilgængelige fra havsiden – anløber omkring 35 havne mellem Bergen og polarcirklen nær grænsen til Rusland på en 2500 sømil og 12 dage lang rundtur. Hurtigrutens skibe er ikke luksuslinere, men med så betagende landskaber, med komfortable kahytter og med udmærket forplejning er de en del af hele eventyret ved at sejle rundt mellem store og små havne.

Nordkap

Nogle af opholdene – som f.eks. ved Nordkap, et næsten lodret granitforbjerg, der rejser sig i 309 m’s højde op af det iskolde Norskehav – er så lange, at der er tid til forskellige udflugter i land. På grund af Nordkaps beliggenhed længere mod nord end Alaska og det meste af Sibirien, holder solen sig over horisonten fra 12. maj til 1. august og under horisonten fra 19. november til 25. januar. Nordkaps plateau, der ligger ca. 1300 km fra randen af det arktiske isdække, er et stort set ubeboet sted med et vildsomt og romantisk månelandskab – intet kan vokse på denne tundra. Dette er en lokalitet, som besøgende enten elsker eller hader, men her er frydefuldt for eventyrlystne turister – det kan man overbevise sig om ved at deltage i feststemningen i observatoriets champagnebar, hvor man nemt kan føle det, som var man lige ved at falde ud over “selveste verdens kant”, som en italiensk pilgrim skrev i 1664.

Skal du selv planlægge en kulturrejse til Norge og sejle med hurtigruten kan du få information hos alle rejsebureauer i Bergen eller på selskabets hjemmeside på hurtigruten.
Der er afgange fra Bergen og Kirkenes dagligt året rundt, men den bedste tid at rejse på kulturrejse til Nordkap er fra juni til august. Her skal du dog bestille i god tid da disse afgange hurtig bliver udsolgt! Læs meget mere om kulturrejser til Norge og andre lande i Europa her på bloggen.

Ad Zarernes vandveje

At rejse på foldkrydstogt på kulturrejse er de seneste år blevet meget populært og ikke mindst i Rusland. Ad Zarernes vandveje er et krydstogt fra Moskva til St. Petersborg på de to floder Volga og Svir.

Følg Volga-pramdragerens sang på en sejlads fra Moskva til St. Petersborg, hvor turen går ad floderne Volga og Svir, langs bredderne af søerne Onega og Ladoga, og hvor man nærmere kan bese nogle af de småbyer, der udgør Moskvas “Gyldne Ring” med klostre og kirker tilbage fra 1000-tallet. Lige uden for Moskva ligger Sergejev Posad, den russisk-ortodokse kirkes hovedstad, og den lille by Uglitj, der blev grundlagt i 1148. Uglitj har bevaret meget af sin charme og sine originale træbygninger, bl.a. den berømte Zarevitj-kirke, bygget til minde om Ivan den Grusommes søn, der døde på mystisk vis på dette sted.

Øen Kizhi i Onegasøen – Europas næststørste sø – er fyldt med flotte eksempler på en urgammel træarkitektur, hvis højdepunkt er den 22-kuplede Kristi Forklarelseskirke fra 1700-tallet, bygget uden brug af et eneste søm.

Den flodrejsendes udsigtsplatform er en solid, om end ikke luksuriøs, tyskbygget, schweizisk drevet krydstogtbåd, hvor europæiske køkkenchefer fortolker det lokale køkken og sætter kolorit på denne typisk russiske oplevelse.

Der er afgange på flodkrydstogt fra både Moskva og St. Petersborg, ligesom det i perioder er muligt at sejle på mindre strækninger. Har du aldrig rejse på kulturrejse til Rusland på egen hånd før, så vil vi anbefale du første gang lader et rejsebureau arrangere dit flodkrydstogt.

Donaubuen, smuk natur og historiske byer

Nord for, hvor Donau deler Buda fra Pest, slynger denne brede flod (som ungarerne kalder Duna) sig gennem en snæver dal, som mange anser for at være den kønneste strækning på dens samlede løb på 3000 km fra Schwarzwald til Sortehavet. Dette er den berømte Donaubue (Duna Kanyar), kendt for sine historiske byer og sin naturskønhed og en klassisk endagstur med båd, bil eller tog for såvel bytrætte udlændinge som ungarerne selv. Den mest populære af flodbyerne (og plaget af vældige turiststrømme og kommercialisme i højsæsonen) er Szentendre, anlagt i middelalderen af serbere på flugt fra den osmanniske invasion mod syd, og som siden 1920’erne har været en charmerende kunstnerkoloni. Den tæller stadig over en halv snes ortodokse kirker indenfor sine grænser og derudover et overraskende antal kunstgallerier og museer, hvoraf det mest betydende er et stadigt voksende museum, helliget den ungarske keramiker Margit Kovác’ værker. Også besøgende, der blot er interesserede i at købe kunsthåndværk, nyde livet på caféerne og slentre rundt i de små sidegader, der er kranset af gule, orange og grønne huse, vil få en stor oplevelse.

Lidt længere mod nord ligger Esztergom, regeringssæde for de magyariske konger i 11- og 1200-tallet. Som centrum for den katolske kirke i Ungarn er den landets helligste by, der domineres af Ungarns største katedral, bygget i midten af 1800-tallet.

Der er bådfart fra Budapest fra midten af april til midten af oktober. Szentendre ligger ca. 20 kilometer nord for Budapest og sejlturen tager en god times tid. Esztergom finder du godt 60 kilometer nordvest for Budapest, og det tager omkring 4 timer med båd at nå frem til Esztergom fra Budapest. I øvrigt er det meget populært at tage på kulturrejse på flodkrydstogt og dem er der mange af på Dounau og flere af dem starter i Budapest. Læs meget mere om kulturrejser til Budapet her på bloggen, du finder også indlæg om flodkrydstogter i Ungarn og andre lande.

Den Tyrkiske Riviera

At rejser på kulturrejse langs den Tyrkiske Riviera i båd er en rejseform der de seneste år for alvor har oplevet en stor vækst. Har du prøvet en kulturrejse ombord på en af de små “krydstogtskibe” i f.eks Kroatien og Grækenland, så bliver du ikke skuffet når rejsen går til Tyrkiet.

På en sejlerodyssé langs Den Tyrkiske Riviera, hvor Ægæerhavet og Middelhavet mødes, kan man rigtigt se storheden i Tyrkiets ældgamle kulturer. En fuldt bemandet gulet, et tomastet, dieseldrevet træskib af traditionel type, er – hvad enten den chartres af en gruppe eller familie, eller man individuelt lejer en kahyt – den perfekte måde at udforske denne 370 km lange, slyngede kyststrækning på, hvoraf store dele er utilgængelige i bil. Her antager vandt en lysende blå farve, som man ikke finder nogen andre steder i Europa (heraf navnet Turkiskysten og mavi yolcülük, en Blå Rejse), og som danner den perfekte baggrund for græsk-romersk ruiner, solbagte strande, enkle frokoster med frisk fisk på livlige havnecaféer og tilmed en lille ø, som Kleopatra modtog som gave fra Marcus Antonius.

Krydstogterne udgår normalt fra de gamle havnebyer Marmaris, Antalya og Bodrum, sidstnævnte er en tidligere fiskerby og i dag et charmerende feriested, hvis havn domineres af den markante St. Peters Borg, bygget af johanniterridderne i 1402. Den ligger omgivet af vand på tre sider, er et af de sidste og fineste eksempler på korsfarerarkitektur i Det Nære Østen og blev opført af resterne af et af oldtidens syv underværker: Mausoleet i Halikarnassos, et marmorgravmæle fra 4. århundrede f.Kr. bygget til kong Mausolos af hans søster og hustru, Artemisia. Det var et af de fornemste gravmæler, der nogensinde er blevet bygget (og har givet det danske sprog ordet “mausoleum”), og lå her i 1500 år, før det blev ødelagt ved et jordskælv.

Krydstoger langs den tyrkiske sydvestkyst foregår i perioden fra april til oktober oktober hvor vejret normalt er godt. Læs mere om krydstogter her på bloggen om kulturrejser eller om gulet på www.gulet.net.

Bodrum

Bodrum har undergået betydelige forandringer i det seneste årti og er i dag bedst kendt som Ægæerhavets sejlercenter. Dette er udsøgte krydstogtfarvande med ikke færre end 80 ankerpladser mellem Bodrum og Antalya. De fleste gulet-togter bookes for en uge, men selv en endagstur sydpå til den skønne, bjergkransede Gökova Körfezi (Gökova-bugten) er det hele værd, da man her vil kunne fryde sig over en afsides lille bugt og en enkel frokost med fisk, tilberedt af mandskabet. Generelt set får man på krydstogter øst for Marmaris besøgt klassiske seværdigheder og set en række smukke landskaber, mens sejladser vest for Marmaris er lagt an på færre historiske steder. Den bedste tid at rejse på kulturrejse til området omkring Bodrum er fra midten af maj til slutningen af juni og igen fra sidst i august til udgangen af september. hvor man undgår de store turistgrupper, der kommer hertil i juli og august. Desuden så er vejret og klimaet perfekt til en kulturrejse i lavsæsonen.

Queen Mary og Queen Elizabeth

Cunards Queen Mary og Queen Elizabeth betegnes med rette som havenes dronninger og i dag er det ikke kun de meget rige som kan rejse på kulturrejse med et krydstogt. Hele historien om havenes dronnings starter i Southampton, England.

Queen Elizabeth

I 1840 sikrede Samuel Cunard sig den første kontrakt på transport af brevpost med dampskib mellem Storbritannien og Nordamerika, og endnu i dag er det selskab, der bærer hans navn, verdens mest ansete. Flagskibet, Queen Elizabeth 2, der blev søsat sidst i 1960’erne, var det sidste store passagerskib, bygget til det barske Nordatlanten, og var i over 30 år det eneste skib, der regelmæssigt besejlede denne rute. Dette skib med plads til 1791 passagerer er en perle, en anakronistisk blanding af luksus, styrke og fart i en tidsalder med mere prosaiske krydstogtskibe, og byder på en nostalgisk, seks dage lang overfart fuld af den ypperligste betjening, uformelle foredrag, afslappede stunder i spa-badet eller biblioteket og megen spejden ved rælingen ud over det uendelige hav.

Queen Mary

I 2003 sejlede QE2 sin sidste transatlantiske sæson og er blevet afløst på ruten af sit yngre søsterskib, Queen Mary 2. QM2 er blevet lanceret som det største, længste, bredeste, højeste passagerskib nogensinde – over dobbelt så stort som QE2 og mere end tre gange større end det legendariske Titanic – og er tillige det første rigtige oceangående passagerskib, der er bygget i over 30 år. Den stemning, man finder om bord, er mere hypermoderne end fin de siècle med eget planetarium, et spa- og fitnesscenter drevet af Canyon Ranch og en restaurant under ledelse af køkkenchef/restauratør Todd English. Forvent en stor dosis atmosfære fra dampskibenes guldalder, iblandet moderne bekvemmeligheder som f.eks. en salon, indrettet med inspiration fra Kew Gardens i London, solide dækstole og tykke tæpper og en dampfløjte fra den oprindelige Queen Mary, monteret på skorstenen og hørbar op til 15 km væk. Man kan bogstavelig talt høre fremtiden komme.

Afgange fra Southampton, et par timers kørsel sydvest for London. I perioden fra  april til december tilbydes der transatlantiske overfarter. QM2’s jomfrusejlads fandt sted i april 2004, hvorefter QE2 er blevet indsat på andre ruter fra Caribien til Østersøen.

Hebriderne i Skotland, på krydstogt mellem Højlandet og øerne

Det dramatiske landskab på Hebriderne (“øerne på kanten af havet”), skabt af jordskælv, vulkaner og vigende gletsjere, overgås kun af den flydende herregårdsluksus om bord på Hebridean Princess. Dette romantiske femstjernede fartøj, der kun modtager 50 meget forkælede passagerer (og en besætning på 38 mand), sejler rundt mellem øgruppens 500 øer, stadig forholdsvis uspolerede af turisme, ud for Skotlands vestkyst. Der er en atmosfære af aftenselskab med uhyre respektable gæster, der slapper af i de smukke chintzdraperede kahytter (nogle med private balkoner), indtager udsøgte middage med bl.a. røget laks og champagne (med 18 forskellige slags skotsk whisky at vælge imellem) og tager på daglige besøg i fjerne byer ved øde søer. Små både bringer passagererne i land ved gamle destillerier til en “wee dram”, en forfriskende tur på skibets cykler eller oplivende vandreture gennem naturreservater uden en sjæl at se i miles omkreds. Dagen kan byde på besøg ved et længst forladt slot på toppen af et ensomt forbjerg eller måske blot små eftermiddagsture på øde strande eller indkøb i antikvitetsforretninger i en søvnig lille havneby.

Rum, Mull, Colonsay, Staffa, Barra, Lewis – for dem, der ikke er fortrolige med Hebridernes storladne, undertiden dystre og ofte lidt uhyggelige natur, er arrangementet “Hebridean Sampler” en fornøjelig oplevelse, lige fra det øjeblik, hvor gæsterne bydes velkommen med sækkepibemusik, og til de vuggende toner af Mendelssohns majestætiske koncertouverture “Hebriderne”, der varmer passagererne i solnedgangen unde tæpperne i dækstolene.

Du finder de fleste afgange fra Oban  som ligger ca. 150 kilometer nordvest for Glasgow, og 200 km nordvest for Edinburgh. Der fines flere forskellige krydstogter som besøger Hebriderne, Højlandet og dets bagland og Irland. Du kan sejle på krydstogter fra marts til starten af november. Læs mere om kulturrejser Skotland i de mange indlæg her på kultur bloggen og få inspiration til din ferie.