1700-tallet blev århundredet, hvor Europa blev sig sin historiske fortid bevidst. Man begyndte at udgrave miner og skrive bøger. Forfattere foretog dannelsesrejser til Italien. De besøgte de klassiske byer og steder, herunder Paestum. Den engelske forfatter George Eliot besøgte også Paestum og betegnede stedet som “den fineste ting, tror jeg sandelig, vi har set i Italien”. For mange forfattere var Paestum den sidste by på den italienske halvø, de besøgte på deres dannelsesrejse.
Paestum grundlægges
Grækerne havde i 800-tallet f. Kr. grundlagt kolonien Syrakus pa Sicilien. De følgende århundreder fortsatte koloniseringen på Sicilien og Iangs vestkysten af den italienske halvø. Grækerne grundlagde en ny koloni som de navngav Poseidonia, opkaldt efter den græske gud Poseidon. Byen havde en stor udstrækning og havde sin storhedstid mellem 570 og 430 f.Kr.
Der var folkevandringstid i Italien, og fremmede folk strømmede ind fra nord. Et af disse folk, Lukanerne, erobrede byen ca. 400 f.Kr., hvorefter byen hurtigt mistede sit græske præg. Romerriget voksede i disse århundreder, og i 273 f.Kr. blev byen romersk under navnet Paestum. Byen fik aldrig den store betydning, som den havde under grækerne. Befolkningerne flyttede op i bjergene og dyrkede de malariafri områder i lavlandet. Efter romerrigets fald blev Paestum bispesæde, men alligevef blev området forladt de følgende århundreder p.g.a. malaria.
Det arkæologiske område i Paestum
Under grækerne havde byen en enorm udstrækning. Paestum omfattede templer, teatre, torvepladser og tre templer i dorisk stil. Det er svært at forstille sig byens størrelse, når vi står og skuer ud over en stor græsslette.
På områdets højeste punkt står et tempel viet til gudinden Athena, Athena-templet. Templet blev opført omkring 500 f.Kr. i dorisk stil. Templets forhal er en usædvanlig dyb forhal med søjler i jonisk stil, en kombination, der først ses væsentlig senere i selve Grækenland.
I det sydligste område ligger Heratemplet (også kaldet Basilikaen), som er indviet til gudinden Hera. Templet er opført i 530 f.Kr. og dermed det sidste af templerne. Da man udgravede templet i 1700-tailet, fandt man ingen religiøse motiver, og troede dermed, at det var en basilika, deraf det navn som templet først blev givet. En basilika er en bygningsform, som romerne brugte til verdslige formål, bl.a. markedshal og hvor man afholdt retshandlinger. I 300-tallet byggede man de første kristne kirker og antog her basilikaen som model for kirkerne.
Neptuntemplet er det midterste af de tre templer. Templet er opført ca. 460-450 f.Kr. I lang tid troede man, at templet var helliget Neptun (den græske Poseidon, som byen var opkaldt efter). Templet er nok nærmere bygget til kult for Apollon eller Zeus. Templet er et af de mest berømte græske templer, og det mest imposante i vesten. Templets celia har en ydre og indre søjlerække. Det er desværre ikke muligt at komme ind i templerne.
Museet i Paestum
Regulære udgravninger begyndte først efter 1. Verdenskrig. Man fandt i ruinerne og i nærliggende områder mange effekter fra grækernes by. Museet blev ombygget i midten af 1970’erne og viser bl.a. græske vaser og vægmalerier fra grave. Den mest berømte er Tomba del Tuffatore (Dykkerens grav) fra 480 f.Kr.
H.C. Andersen og Paestum
Vores berømte digter H.C. Andersen besøgte Pæstum 18. marts 1834. I et brev skriver han:
“Det midterste Tempel er Neptuns, det større ved siden: Ares, det mindre: Basilicaen. (…) Ovenstående Vignet er en særdeles god Fremstilling af Templerne i Pæstum, det sydligste Punkt jeg har været og altså Vendepunktet for min Reise, jeg troede derfor dette måtte være Dem interessantest af de mange Vuer man kan fåe til Breve. De er nu, ved at se på dette, inde i Calabrien, Himlen er uendelig blåe og de stolte Rester fra den heroiske Tid, ståer for Dem. Grækerne begyndte dem og Tiden har mest skånet disse af Alle; store Violer groe mellem de gule Søiler, Tidsler og vilde Figen vokser over Gulvene. Alt rundt om er et Vildnis men frugtbart og blomstrende. De tre næste Huse ere Resterne af Byen selv og man bliver her som overvældet af nøgne Betlere. I een Dag gjorte jeg fra Salerno Udflugten hertil og Reisen igjen tilbage, da Egnen er saa øde og derfor usikker. Ingen beqvemmeligheder findes her og Folket var som vildt; tænk, man kastede Stene efter os da vi ikke vilde give den store Vrimmel af Betlere. Gid at De kunne see disse stolte Ruiner mellem det vilde Grønne, aande den friske Luft og Violduften hvori det Hele svømmede. Sicilien og Grækenland skal ikke eie det skjønnere!”
Dette brev indeholder også en lille, gul og tørret blomst med påskriften “Paaklæbet en Anemone plukket på Virgils Grav ved Neapel”.
Guy de Maupassant
Guy de Maupassant er en fransk forfatter, der i sit korte liv skrev mere end 300 noveller og 6 romaner. Han rejste også en del og har skrevet:
“Alle har set Paestum og beundret de tre vidunderlige ruiner, kastet på den nøgne slette, som havet forlænger i det fjerne, og som lukkes på den anden side af en stor cirkel af blålige bjerge”.
Templerne i Paestum: Dorisk stil
Templerne i Paestum er i dorisk stil, derfor gives her en kort orientering om stilarten. Dorisk søjleorden hører sammen med den joniske til de klassiske arkitekturordner. Den doriske har sin oprindelse i træarkitekturen fra geometrisk tid, enkelte elementer er overleverede fra mykensk tid. Omkring 600 f.Kr. omsattes træarkitekturen til sten, og det græske doriske tempel fremtrådte i sin karakteristiske aflange form med en særlig udformning af søjler. I løbet af 500- og 400-tallet f.Kr. forfinedes detaljerne og proportionerne, og det doriske tempel nåede sit højdepunkt i det klassiske Athen med Hefaistos’ tempel og Parthenon på Akropolis i Athen. Søjleordenerne er udviklet over de grundlæggende arkitektoniske led, dvs. det bærende (søjlen med basis, skaft og kapitæl), og det bårne (entablementet med arkitrav, frise og gesims (geison)). De kan også optræde i dekorativ sammenhæng med reliefkarakter, f.eks. med halvsøjler eller pilastre.
Udvikling af de klassiske søjleordener
De tre klassiske søjleordener, den doriske, den joniske og den korinthiske, har deres oprindelse i Grækenland. Romerne tilføjede den toskanske (en variant af den doriske) og den kompositte søjleorden med en sammensmeltning af det joniske og det korinthiske kapitæl. Den romerske arkitekt Vitruvius betragtede søjleordenerne som produkter af konkrete omstændigheder med tilknytning til både gudeverdenen og menneskers køn og alder: Den doriske (den mandlige orden) fik sit navn efter den type tempel, som heroen Dorus byggede til Juno (Hera) i Argos, mens den joniske (den kvindelige orden) fik navnet, fordi jonerne først byggede et jonisk tempel; den korinthiske (den jomfruelige) fremkom, ved at arkitekten Kallimachos på en piges grav så en kurv på roden af en akantus, som voksede op omkring den, og modellerede det korinthiske kapitæl derefter. I senrenæssancen og under modreformationen fremkom mange forsøg på at placere søjleordenernes oprindelse i en sakral sfære som et helligt alfabet uden for tid og rum. Den italienske arkitekt Sebastiano Serlio søgte at sætte dem ind i en kristen sammenhæng ved at henføre dem til hellige personer. Søjleordenerne blev genstand for matematiske teoridannelser, og i renæssancen understregede man proportionernes universalitet som svarende til naturlovene.