Ingen ved med sikkerhed, hvornår mennesket kom til det område, der i dag er Frankrig, men de første, der efterlod sig spor, var istidsmenneskerne i Dordogne. Hulemalerierne i Lascaux vidner om, at denne del af Europa var beboet for omkring 400.000 år siden.
For mange franskmænd begynder historien dog med gallerne, et keltisk folk, der cirka år 1000 f.v.t. gik over Rhinen fra det nuværende Sydtyskland. Gallerne levede i stammer med hvert sit overhoved, og det var derfor ikke vanskeligt for romerne at erobre området. I år 122 f.v.t. havde romerne oprettet en garnison i det nuværende Aix-en-Provence, og det var begyndelsen på 500 års romersk dominans.
Efter de store folkevandringer og Romerrigets fald var Frankrig i 400-tallet delt mellem vestgoter, burgundere, frankere og alemanner. I begyndelsen af 500-tallet blev grunden lagt til et frankisk storrige, der nåede sit højdepunkt under det karolingiske dynasti (751-987). Under Karl den Store, også kaldet Charlemagne (768-814), strakte det sig fra Pyrenæerne i syd til Nordsøen. Det karolingiske vælde brød sammen efter Karl den Stores søn, Louis Vs, død, hvor riget blev delt mellem Karls tre sønnesønner. Charles II fik tildelt et område, der mere eller mindre svarer til det nuværende Frankrig.
Tiden mellem år 1000 og 1500 var præget af rivaliseren mellem forskellige feudale fyrster. I 1200-tallet blev frankernes konge officielt konge over et større område, men det var først i starten af 1300-tallet, at man begyndte at tale om en fransk nation. På denne tid tilhørte betydelige dele af landet England, blandt andet området i sydvest omkring Bordeaux og et mindre område i nord ved Calais. Da den engelske konge i 1337 gjorde krav på den franske trone, udbrød den såkaldte Hundredårskrig (1337-1453) mellem de to lande. Under kampen mod englænderne begyndte en fransk nationalfølelse at tage form.
I slutningen af 1400-tallet blev Bretagne og i midten af 1500-tallet området omkring Calais forenet med resten af Frankrig. Alligevel var kongerigets stabilitet truet i det meste af 1500-tallet, ikke mindst under religionskrigene i århundredets sidste halvdel, hvor konflikten mellem de protestantiske huguenotter (calvinister) og katolikkerne voksede. Det drejede sig ikke kun om tro, men i høj grad også om magt. Religionskrigen sluttede med en sejr til katolikkerne, men ved freden i Nantes i 1598 fik protestanterne ikke kun en vis religionsfrihed visse steder i landet (Nantesediktet), men også ansvaret for militæret dér.
Begyndelsen af 1600-tallet var kendetegnet af opløsning og uro, men også af økonomisk og kulturel vækst. Centralmagten blev genetableret under kongens førsteminister, kardinal Richelieu, og protestanternes militære magt blev knust.
I 1600-tallet tog Frankrig del i kampen om den nye verden blandt andet ved at besætte nogle øer i Det Caribiske Hav og fuldføre koloniseringen af Canada. I 1685 ophævede Louis XIV – solkongen – Nantesediktet, og de franske protestanter blev atter udsat for forfølgelse. Hen ved 300.000 huguenotter udvandrede, de fleste til Holland, men enkelte familier nåede også til Danmark.
Da Louis XIV døde i 1715, var det som overhoved for Europas mægtigste land. Statsmagten var stærkere end nogensinde, og livet ved hoffet i Versailles samt fransk kultur som sådan var idealet i hele Europa.
Men mod slutningen af 1700-tallet var Frankrig røget ind i en samfundskrise. Kongens ødselhed og krigsførelse kostede staten dyrt. Samfundssystemet gavnede en lille, privilegeret elite, mens fæstebønderne og store dele af bybefolkningen levede under særdeles barske vilkår.
Også den voksende borger- og middelklasse var udelukket fra al politisk magt. Men i det frugtbare klima af handelsmæssig og industriel vækst spirede nye tanker frem om individets rettigheder og muligheder. Det gamle samfunds idealer, hvor kongen som Guds repræsentant på jorden regerede med uindskrænket magt, blev gradvist undermineret. Allerede i 1600-tallet havde filosoffen René Descartes peget på muligheden af at beherske naturen med videnskabens hjælp. Denne tanke førte oplysningsfilosofferne Denis Diderot, Francois de Voltaire og Jean-Jacques Rousseau videre. De ønskede at erstatte tradition, despotisme og troen på en guddommelig magt med troen på d en menneskelige fornufts ubegrænsede muligheder, stimuleret af politisk og økonomisk frihed.
En kraftig befolkningstilvækst i sidste halvdel af 1700-tallet gjorde, at den forældede samfundsstruktur gav sig i sømmene. Selvom centralmagten var stærk, var den nationale enhed langtfra noget selvfølgeligt. En række toldbarrierer og forskellige mål- og vægtsystemer delte landet op, og administrationen var kendetegnet af forvirring og kaos.
Alt dette banede vej for den franske revolution, betegnelsen for begivenhederne i 1789-99, hvor landets politiske, sociale, juridiske og religiøse struktur blev afgørende ændret. revolutionens idealer om frihed, lighed og broderskab har lige siden haft stor indflydelse på politiske og sociale ideer og begivenheder i hele verden.
Det var den finansielle og økonomiske krise, der udløste revolten i 1789. Aristokratiets modstand mod en skattereform og mod at give nye samfundsgrupper større indflydelse umuliggjorde alle forsøg på kompromis. Stormen på Bastillen, en fæstning i Paris, der blev brugt som fængsel, den 14. juli 1789 blev et symbol på den folkelige opstand mod kongemagten, og det er på den dato, Frankrig fejrer sin nationaldag. Den upriviligerede såkaldte tredjestand dannede sammen med præsteskabet en ny, forfatningsgivende forsamling, som natten til den 4. august 1789 afskaffede livegenskabet og aristokratiets privilegier og siden udsendte en erklæring om menneske- og borgerrettigheder, der fastslog alles lighed for loven, og krævede en regering, der repræsenterede alle borgere, samt ytringsfrihed og privat ejendomsret.
Kong Louis XVI var stadig en magtfaktor, men alle forsøg på at nå et kompromis mellem kongemagten og den nye nationalforsamling var forgæves. De revolutionære gik hårdere og hårdere til værks. I 1792 blev monarkiet afskaffet, og i 1973 blev kongen henrettet.
Den første republik var et sandt terrorregime. Der herskede uro overalt, og mange af revolutionens ledende personligheder blev selv henrettet. Der kom nye sociale og finansielle kriser samt krig i årene, der fulgte. Under denne krise gennemførte general Napoleon Bonaparte et statskup i 1799. Napoleon udråbte sig selv til kejser i 1804, og omorganiserede det finansielle system, administrationen og retsvæsenet til et centraliseret bureaukrati. Men hans udenrigspolitiske ambitioner resulterede i en storkrig, der også skulle blive hans fald.
Efter sejre og erobringer i begyndelsen vendte Frankrigs krigslykke, da tropper fra flere allierede europæiske magter marcherede ind i Paris i 1814. Napoleon blev afsat og erstattet af Louis XVII, bror til den konge, der blev henrettet under revolutionen. Det lykkedes Napoleon at generobre magten, men efter “de hundrede dage” endte det hele med et knusende nederlag for ham i slaget mod briterne ved Waterloo i 1815.
Efter Napoleons fald genindførtes monarkiet, og den periode, der kaldes restaurationen, blev indledt. Man vendte dog ikke tilbage til forholdene fra før 1789. Kongens magt var ganske vist stor, men parlamentet havde også kontrol med nogen ting. Personlig frihed og lighed for loven var garanteret, mens for eksempel stemmeretten var begrænset til personer af en vis formue. De sociale og politiske spændinger voksede og kulminerede i den såkaldte julirevolution i 1830.
Endnu en gang blev en politisk krise afgjort i Paris’ gader. Den nye konge, Louis-Philippe, blev tvunget til at acceptere en mere liberal forfatning. Men korruptionen bredte sig, og da regimet til sidst havde mistet al troværdighed, førte det til en ny revolution i 1848. Februarrevolutionen, som den også bliver kaldt, bevirkede, at der blev vedtaget en ny republikansk forfatning, der for første gang i historien gav stemmeret til alle mænd.
Den anden republik sluttede med et hurtigt, blodigt statskup i 1852, hvor Napoleons nevø, Louis Napoleon, tog magten og udråbte sig til kejser Napoleon III. I hans regeringstid gennemførtes en uddannelsesreform, og den sociale lovgivning var ret så lempelig og generøs efter datidens forhold. At kejserdømmet alligevel ikke overlevede, skyldes blandt andet, at Frankrig i 1870 erklærede krig mod et ekspanderende Preussen. Frankrig tabte krigen, og landsdelen Alsace-Lorraine blev tysk. Kejserdømmet blev erstattet af “den tredje republik”.
Under krigen mellem Frankrig og Tyskland havde Paris været belejret af tyske tropper i fem måneder, en periode, hvor byen fik udstrakt selvstyre og blandt andet opbyggede sin egen frivillige nationalgarde. Da regeringen efter krigsafslutningen begyndte at opløse den parisiske nationalgarde og forbød de revolutionære aviser, der udkom i byen, udbrød der i marts 1871 oprør blandt Paris’ småborgere og arbejdere. Der blev dannet en revolutionær modregering, den såkaldte Pariserkommune, der blandt andet gennemførte en række sociale reformer og adskilte kirke og stat. Det lykkedes dog den franske regering (der siden før belejringen havde opholdt sig i Versailles) at isolere Paris fra lignende oprør i provinsen og nedkæmpe Pariserkommunen i maj 1871.
I tiden frem til århundredskiftet gennemførtes en økonomisk, finansiel og militær reform af samfundet, og perioden var præget af økonomisk fremgang.
Udvidelsen og konsolideringen af kolonivældet i Asien og Afrika, der var blevet påbegyndt i 1830erne, fortsatte, og Frankrig forsøgte at bryde sin udenrigspolitiske isolation gennem alliancer med Storbritannien og Rusland. Indenrigspolitisk var landet splittet mellem monarkister, bonapartister og republikanere. Langsomt befæstedes en konservativ republik, og kirkens og monarkisternes interesser blev trængt i baggrunden.
I begyndelsen af 1900-tallet spidsede situationen til mellem Frankrig og Tyskland, og forskellige europæiske alliancer førte til, at næsten hele kontinentet blev inddraget i Første Verdenskrig. De allierede (Frankrig, Rusland og Storbritannien) besejrede tyskerne, og Frankrig fik dermed revanche for nederlaget i 1870 og fik Alsace-Lorraine tilbage. Men prisen var høj. Til de 1,3 millioner faldne kunne lægges enorme materielle tab. Genopbygningen gik dog relativt hurtigt, og allerede i 1924 var den industrielle produktion oppe på førkrigsniveau.
Økonomisk var Frankrig dog stadigt svagt, med en stor og ineffektiv landbrugssektor og en industri domineret af gammeldags udstyrede småvirksomheder. Samfundet var desuden præget af store sociale forskelle. Den økonomiske depression i 1930erne slog hårdt, og arbejdsløsheden steg voldsomt. I det samme årti gik venstrefløjen, socialisterne og kommunisterne frem ved flere valg.
Europa gik mod en ny krig. I Frankrig havde man Første Verdenskrigs ødelæggelser i frisk erindring, og man forsøgte at formidle Tyskland gennem talrige indrømmelser. Mange anså desuden Sovjetunionen som en større trussel end Nazityskland. Der var blevet satset store summer på forsvaret i 1930erne, men da det tyske angreb kom den 10. maj 1940, stod det klart, at de franske tropper ikke var tilstrækkeligt trænede, militærledelsen ubeslutsom, de taktiske retningslinjer fejlagtige og flyvevåbnet dårligt udrustet.
Sammenbruddet var hurtigt og brutalt. På fem uger mistede franskmændene 92.000 mand, og tyskerne tog 1,8 millioner krigsfanger. Fra 1940-44 var det nordlige og vestlige Frankrig besat af tyske tropper. Resten af landet samt kolonierne i Asien og Afrika blev styret af Vichy-regeringen, der samarbejdede med den tyske besættelsesmagt.
Fra juni 1940 anførte general Charles de Gaulle en modstandsbevægelse, først fra London og siden – efter den allierede landgang i Nordafrika i efteråret 1942 fra Algeriet. Ved krigsafslutningen stod de Gaulle ikke kun i spidsen for bevægelsen, hvoraf en stor del var kommunister, men det var også lykkedes ham at få Frankrig med i gruppen af krigens sejrherrer.
Vigtige årstal i Frankrigs historie
- 1643 – 1715 “solkongen” Louis XIVs regeringstid
- 1789 den franske revolution
- 1792 – 1804 den første republik
- 1804 – 1814 det første kejserdømme under Napoleon Bonaparte
- 1815 Napoleon besejres ved Waterloo
- 1830 julirevolutionen
- 1848 februarrevolutionen
- 1848- 1852 den anden republik
- 1852 – 1870 det andet kejserdømme under Louis Napoleon
- 1870 – 1940 den tredje republik
- 1914 – 1918 Første Verdenskrig
- 1940 – 1944 tysk besættelse
- 1944 – 1958 den fjerde republik
- 1946 – 1954 krigen i Indokina
- 1954 – 1962 krigen i Algeriet
- 11958 den femte republik med de Gaulle som præsident
- 1968 majrevolten
- 1969 de Gaulle går af
Historie efter 1945
Udenrigspolitisk genvandt Frankrig sin tabte stormagtsstatus efter Anden Verdenskrig og blev et af de fem permanente medlemmer i FNs Sikkerhedsråd. Landet blev også medlem af den vestlige forsvarsalliance, NATO.
Med forfatningen af 1946 blev det parlamentariske system genindført. “Den fjerde republik” var karakteriseret af hastigt skiftende alliancer mellem de politiske ledere, og det lykkedes ikke at løse de store problemer, efterkrigstiden bød på: krig i kolonierne, gentagne finansielle kriser og sociale konflikter. Samtidig blev der dog taget vigtige skridt mod en fransk-tysk forsoning og et øget europæisk samarbejde i form af det Europæiske Kul- og Stålfællesskab, der trådte i kraft i 1952.
I 1946 udbrød der oprørskrig i Indokina, og efter ni års kampe blev Frankrig nødt til at opgive sine besiddelser der. Men det, der bragte den fjerde republik til fald, var dens manglende evne til at nedkæmpe en anden oprørskrig, nemlig den i Algeriet, der begyndte i 1954.
Krigen mod den algeriske selvstændighedsbevægelse var dyr og undergravede flere på hinanden følgende franske regeringers autoritet, indtil det i maj 1958 var helt umuligt at danne en funktionsduelig regering.
Republikkens endeligt kom, da æren i Algeriet og den franske civilbefolkning dér gjorde oprør mod, hvad man opfattede som manglende evne til at sikre de franske interesser i området. En kort tid virkede en borgerkrig snublende nær, og det rygtedes, at de oprørske generaler i Algeriet havde sendt faldskærmstropper mod Paris.
Krisen sluttede med, at parlamentet overlod magten til de Gaulle, der siden 1946 havde stået uden for politik. De Gaulle havde den fordel, at han nød oprørsgeneralernes tillid, og en optrapning af krisen blev afværget. Blandt de Gaulles første politiske handlinger var at udarbejde en ny forfatning med en stærk præsidentmagt, og da forfatningen blev vedtaget i en folkeafstemning, var “den femte republik” en realitet. Generalen blev senere valgt til præsident.
De Gaulle var kommet til magten som den, der skulle redde Frankrigs kolonivælde, men han indså hurtigt, at der ikke var nogen vej uden om koloniernes selvstændighed, og at Frankrig kun kunne forsøge at knytte så nære bånd som muligt til de nye stater. Algeriet blev selvstændigt i 1962.
Den økonomiske modernisering, der var blevet forberedt under den fjerde republik, tog fart i 1960erne, hvor Frankrig oplevede en meget høj vækst. De Gaulle koncentrerede sig dog især om at genoprette Frankrigs status i international sammenhæng. Landet distancerede sig fra USA, og i 1966 trådte Frankrig ud af NATOs militære overkommando. Der blev satset store summer på at opbygge en egen fransk atomslagstyrke.
Inden for EF kæmpede de Gaulle imod centralisering af magten og nægtede desuden at godkende britisk og irsk medlemskab, fordi han opfattede disse lande som redskaber for USAs interesser. Derimod arbejdede de Gaulle for en tilnærmelse mellem Frankrig og Vesttyskland.
Velstanden steg i 1960erne, men Frankrig var samtidig et samfund med store, skjulte spændinger. De kom op til overfladen ved majrevolten i 1968. I næsten en måned var landet lammet af omfattende strejker og demonstrationer i protest mod det, oprørerne opfattede som autoritære træk i det franske samfund, både hos de politiske magthavere og i familiestrukturen. Det var et oprør mod elitens dominans og mod den uretfærdighed, der var fulgt i kølvandet på den hastige økonomiske vækst. Modstanden mod de Gaulle var for splittet til at vælte ham, men året efter tabte han en folkeafstemning om en ny regionalstruktur og tog sin afsked.
i 1974 blev Valéry Giscard d’Estaing, leder af det højreorienterede De Uafhængige Republikanere, valgt til præsident. Han satte valgretsalderen ned til 18 år, der blev indført fri abort, og skilsmisseprocedurerne blev forenklede. Giscard d’Estaing tog også initiativ til en fælles europæisk valutapolitik, og han var fortaler for et Europa-Parlament, der skulle sammensættes gennem almindelige, frie valg. Økonomisk var Giscard d’Estaing liberalistisk orienteret og begrænsede den statslige indflydelse.
I 1970erne blev Frankrig, som alle andre industrilande, ramt af en økonomisk nedgang som følge af oliekrisen, og arbejdsløsheden steg. Uroen over den stigende arbejdsløshed og manglen på sociale reformer førte i 1981 til at venstrefløjen erobrede magten, først i præsidentvalget, hvor socialisten Francois Mitterrand vandt, og siden i parlamentsvalget. Socialisterne lagde ud med en række dristige reformer og nationaliseringer. Mindstelønnen blev sat op, og arbejdernes rettigheder styrket, og der blev indført formueskat. Socialisterne forsøgte at puste liv i økonomien ved at stimulere efterspørgslen med statslige indgreb, men den økonomiske politik havde ikke den ønskede virkning og fremkaldte uro på finansmarkedet. I 1983 blev eksperimentet afbrudt. Økonomiske stramninger, inflationsbekæmpelse og en positiv holdning til det europæiske valutasamarbejde blev nu også socialisternes midler.
I 1986 vandt den borgerlige fløj parlamentsvalget og indledte en privatisering af erhvervslivet. I 1988 blev socialisten Mitterrand genvalgt som præsident. Han opløste nationalforsamlingen så hurtigt, det kunne lade sig gøre, og ved det følgende parlamentsvalg genvandt socialisterne regeringsmagten.
Socialisterne sloges uden held med en voksende arbejdsløshed og var hæmmet af en række korruptionsskandaler. Ved parlamentsvalget i 1993 vandt højrefløjen derfor en knusende valgsejr, og ved præsidentvalget i 1995 vandt højrefløjens kandidat, Jacques Chirac, over Socialistpartiets Lionel Jospin.
For at nedbringe budgetunderskuddet og dermed opfylde kravene til deltagelse i den Økonomiske Monetære Union, ØMUen, måtte Frankrig skære drastisk i velfærdssystemet. Det førte til strejker og demonstrationer i 1995, og regeringen blev nødt til at opgive visse stramninger. Samme år genoptog Frankrig sine atomprøvespringninger i Stillehavet og blev mødt af en storm af kritik fra hele verden.
Parlamentsvalget i 1997 bragte atter socialisterne tilbage til magten, og Lionel Jospin dannede regering med kommunisterne og De Grønne. Nu havde Frankrig atter en præsident og en ministerpræsident af hver sin politiske observans.
Jospin koncentrerede sig om en nøje kontrol af statsfinanserne for at kvalificere Frankrig til ØMUen. Det skete delvis ved at sætte skatterne i vejret, men også ved en fortsat privatisering af de statslige virksomheder. For at mindske arbejdsløsheden nedsatte regeringen bl.a. arbejdstiden. Fra 1. januar 2000 indførte alle franske virksomheder med over 20 ansatte en 35-timers arbejdsuge.
Forslaget vakte stærke protester hos arbejdsgiverne, der var bange for, at det ville betyde forringet konkurrenceevne. De ansatte var bange for, at det ville gå ud over lønnen. Arbejdsløsheden faldt, men det var uklart, hvor meget det havde med arbejdstiden at gøre, og hvad der skyldtes den generelle bedring i verdensøkonomien.
Valgkampen forud for præsidentvalget i 2002 var domineret af den voksende kriminalitet. Som ventet gik præsident Chirac videre til anden valgrunde, men hans modkandidat blev overraskende nok ikke socialisten Jospin, men derimod Nationalfrontens leder, Jean-Marie Le Pen, hvis politik i mange år har handlet om stærk kritik af indvandringen og de etablerede politikere.
Valgdeltagelsen var den laveste i 40 år, og som ventet vandt præsident Chirac uden vanskeligheder anden runde i maj 2002. Både massemedierne og venstrefløjen havde opfordret vælgerne til at stemme imod Le Pen.
For at sikre en borgerlig sejr ved parlamentsvalget i juni samme år gik Chiracs RPR, store dele af UDF og et lille liberalt parti sammen i unionen UMP. Valget en måned senere blev et nyt tilbageslag for socialisterne. Præsidentens parti gik til valg på skattenedsættelser og en øget indsats mod kriminaliteten. De borgerlige partier fik i alt 399 af de 577 pladser, mens venstrefløjen tabte over 100 mandater og endte på 178.
Landet har ingen indkomst- eller formueskat. Et stort antal udenlandske virksomheder og banker er registrerede i Monaco for at kunne drage fordel af de lave erhvervsskatter. I starten af 2000-tallet var der et mindre underskud på statsbudgettet, men Monaco har ingen gæld, og valutareserven er stor.
Monaco har en vis industri, primært inden for farmaceutiske og kosmetiske produkter samt elektronik og præcisionsinstrumenter. Industrien stod i 1998 for godt en tiendedel af BNP. De 200 industrivirksomheder beskæftiger 4000 mennesker. Monaco må importere næsten alt, men udgifterne til dette opvejes af indtægterne fra turismen og andre servicefag. Der er en vis eksport af lægemidler, parfumer og tøj.
Der går en knap to km lang jernbanelinje i en tunnel gennem Monaco, som drives af de franske statsbaner. Der er helikopterservice til den internationale lufthavn i Nice.
Læs også om kultur i Frankrig