Besøg Uffizierne i Firenze på din kulturrejse

Skal du på kulturrejse til Firenze så har du sikkert allerede bestemt dig for at besøge en af de store seværdigheder i byen, Uffizierne. Læs her en kort beskrivelse af af dette fantastiske museeum i Frienze.

Pragtværker fra renæssancens storhedstid Uffizierne Firenze, Toscana, Italien Her, i  et palads tegnet i 1560 af arkitekten Giorgio Vasari for storhertug Cosimo 1. Medici, findes nogle af den vesterlandske kulturs mest anerkendte og oftest gengivne mesterværker. Det er den største beholdning af renæssancemalerier nogetsteds og betragtes almindeligvis som en af de vigtigste malerisamlinger i verden.

Denne uovertrufne samling af Italiens sublime kunstneriske arv, der gennem tiden blev opbygget af Medicierne selv, spænder over seks århundreder: Tilstrømningen bekræfter, at Botticelli-salene (Foråret, Venus’ fødsel) er nogle af de mest populære. Der er desuden tidligere vidundere fra renæssancen af banebrydende kunstnere som Cimabue og Giotto; Michelangelo, Firenzes bysbarn, er repræsenteret ved sit eneste bevarede maleri på lærred, Doni Tondo. Læg hertil lige så skelsættende værker af kunstnere som Leonardo da Vinci, Piero della Francesca, Filippo Lippi, Rafael ….listen bare fortsætter og fortsætter.

Forfatteren Stendhal var ved at falde i svime over det sansebombardement, det var at vandre rundt i Firenzes gader (og uden tvivl også i mange af byens 66 museer); besøgende i Uffizierne vil sandsynligvis også komme ud for noget, der minder om “Stendhal-syndromet”. De U-formede sale kan nemt (og bør formentlig) fordeles på mere end ét besøg. Og hvert af dem bør afsluttes med en caffè i museets cafeteria med udsigt over Piazza della Signoria, hjertet i byens fortid og nutid. Uffizierne ligger på adressen Piazzale degli Uffizi, nær Piazza della Signoria i Firenze og der er normaltåbent tirsdag til søndag.

Læs meget mere om kulturrejser til Firenze her på bloggen, du finder også indlæg om andre kunst udstillinger i Toscana.

Villa San Michelle og Villa La Massa i Firenze

En Medici-livsstil, Villa San Michelle og Villa La Massa i Firenze, Toscana. Skal du på kulturrejse til Firenze og gerne vil forkæle dig selv så læs mere om de to historiske hoteller.

Villa San Michelle

Hvis man er på jagt efter et luksuriøst hjems bekvemmeligheder, skal man tage op til den prægtige Villa San Michele i Fiesole i de svale højdedrag over Firenze. Dens betagende okkerfarvede facade menes at være udformet af Michelangelo. Indenfor finder man i sandhed en fornem verden. En fresko fra 1602 af Den Sidste Nadver pryder det tidligere refektorium, der i dag er foyer, men når det er varmt i vejret, søger alle – hotelgæster såvel som besøgende – ud til den udendørs loggia, hvis udsigt ved solnedgang og i skumringen til Brunelleschis Duomo og de omgivende tegltage gør den til en af de smukkeste noget sted i Europa. En overdådig og velduftende terrasseret have indhyller villaen og det ombyggede Limonaia, en vinterhave, hvor munkene opbevarede deres citrustræer i koldt vejr. I dag har de veget pladsen til fordel for villaens to mest eksklusive suiter. De berygtede hede og fugtige somre i Firenze og Arno-dalen er bogstavelig talt lysår borte her på den græsdækkede terrasse, hvor egnens smukkest beliggende swimmingpool byder på udsigter, der er en Piero della Francesca værdige. Villa San Michele ligger på adressen Via doccia 4. Fiesole ligger små 10 kilometer fra Firenzes bymidte.

Villa La Massa

Indtil for nylig var San Michele Firenzes fornemste villa-hotel, men en konkurrent har slået sig op i den anden ende af byen i Villa La Massa, en prægtigt restaureret villa fra 1500-tallet, ejet af Comos villa d’Este Hotel. Det ligger ved bredden af Arno, 15 minutter fra Firenzes bymidte, og byder på et glimt af livet i Toscana, som det blev levet af det florentinske aristokrati.  Du finder Villa La Massa på adressen I Candeli, omkring 10 minutters kørsel fra Firenzes bymidte, vel og mærke hvis der ingen trafik er.

Hoteller i Toscana

På Kulturrejser finder du et stort udvalg af hoteller til din ferie i Toscana. Læs beskrivelser af de hoteller vi anbefaler i Firenze og på andre rejsemål i Toscana. Du kan naturligvis også se foto af hotellerne og finde fakta og informationer om hotellerne.

Seværdigheder på en kulturrejse til Firenze

Har du besøgt Firenze på en kulturrejse ved du at byen rummer seværdigheder nok til mange ugers ophold, og det derfor er et spørgsmål om at vælge hvad man ikke kan nå at se. Nedenstående er mit bud på de seværdigheder jeg ville besøge hvis det var første gang jeg skulle på kulturrejse til Firenze.

Kort om Firenze

Firenze i Toscana, renæssancens vugge og hjerte, er en stolt, aristokratisk by, hvis labyrint af brolagte gader og piazzaer er kranset af middelalderlige tårne, historiske caféer og fæstningsagtige palazzi. Sanserne kan dårligt følge med her. Og så er der det andet problem: Hvordan får man det hele at se igen?

“Den gud, der skabte bjergene omkring Firenze, var kunstner. Nej! Han var juveler, gravør, billedhugger, bronzestøber og maler: Han var florentiner.” – Anatole France

Top seværdigheder i Firenze

Læs en kort beskrivelse af nedenstående seværdigheder i Firenze, som er nogle af de seværdigheder som de fleste rejsende til byen besøger.

Bargello-Museet

Bargello, der har til huse i et gotisk palads, opført som arsenal og fæstning i 1255, tjente senere som administrationsbygning og fængsel, før det blev omdannet til museum i 1965. I dag rummer det Firenzes fornemste samling af renæssanceskulpturer med værker af Michelangelo (nogle af hans tidligste), Donatello, Cellini, Giambologna og Luca og Giovanni della Robbia. Højdepunktet er bl.a. Michelangelos Apollon, Bacchus (der ser en kende beruset ud) og Pitti Tondo (madonna med barnet) og Donatellos David og Skt. Georg. Museet omfatter tillige samlinger af middelaldervåben, orientalske tæpper, elfenbensskulpturer, majolika-fajancer fra 1500-tallet, freskoer fra Giotto-skolen og historiske renæssancemedaljer. Bargello museet finder du på adressen Via del Proconsolo i Firenze, læs mere på www.firenzemusei.it

Galleria Dell’Accademia

Accademia blev grundlagt i 1784 som et kunstnerakademi og har siden 1873 været hjemsted for Michelangelos berømte David, der blev skabt mellem 1501 og 1504 og gennem næsten fire århundreder stod som midtpunkt for Piazza della Signoria. (I dag er det en kopi, der står ude på pladsen). Ud over dette mesterværk, der blev skabt af kasseret marmor, da kunstneren var 29, rummer museet tillige Michelangelos Matthæus og de fire ufuldførte Slaver med deres former, der kæmper for at bryde sig fri af marmoret omkring dem. Ingen ved egentlig, om de er ufuldførte eller med vilje er skabt halvt frie af de rå stenblokke. Værker fra 13- til og med 1800-tallet fylder de øvrige sale. Galleria DellÁccademia ligger på adressen Via Ricasoli i Firenze.

Il Duomo

Il Duomo, katedralen Santa Maria Dei Fiori – Firenzes Duomo blev oprindelig tegnet i 1296 af Arnolfo di Cambio, men er faktisk opført af en række arkitekter, der overvandt enorme tekniske problemer, da de skabte, hvad der formentlig er renæssance-arkitekturens største byggebedrift. Katedralen, der blev indviet i 1436, kan bryste sig af Filippo Brunnelleschis enorme ottekantede kuppel (verdens største, da den blev bygget, og i dag selveste symbolet på Firenze), i hvis indre man kan se en enorm fresko, Dommedag, af Giorgio Vasari og Federico Zuccari; glasmalerier af Lorenzo Ghiberti; og Paolo Uccellos vældige ur i indgangshallen. Katedralens røde, hvide og grønne marmorfacade er en sen tilføjelse fra 1800-tallet. Afslut turen med et besøg i piazzaens to andre højdepunkter: Baptisteriet med dets berømte bronzedøre, Dørene til Paradis, af Ghiberti og Giottos slanke klokketårn med udsigt over renæssancens Firenze oppe for enden af dets 414 trappetrin.

Medici-Kapellerne

Cappelle Medicee, der udgør en del af det monumentale San Lorenzo-kompleks (Mediciernes sognekirke, som er værd at besøge, men næsten altid overses af turister), var Michelangelos første arkitekturprojekter, påbegyndt i 1520’erne og udset til at huse de jordiske rester af Lorenzo il Magnifico og tre andre medlemmer af denne herskerfamilie. Kapellerne er berømte for de hvilende, allegoriske statuer af den kvindelige Daggryet og den mandlige Skumringen, der pryder gravmælet for Lorenzo 2., hertug af Urbino (barnebarn af Lorenzo il Magnifico), og for figurerne af den mandlige Dagen og den kvindelige Natten på gravmonumentet for Giuliano, hertug af Memours. Ironisk nok fuldførte Michelangelo ikke de to vigtigste gravmæler – dem for Lorenzo il Magnifico og hans bror, Giuliano, som ligger i en ordinær grav over for alteret. Senere (og mindre imponerende) grave rummer de jordiske rester af de Medicinomarker, der herskede, indtil slægten uddøde i 1737. Medici kapellerne finder du på Piazza Madonna degli Aldobrandini, i midten af Mercato San Lorenzo, med adgang via en separat indgang fra San Lorenzo-kirken.

Museo San Marco

Den mest berømte munk ved dette 1200-tals kloster (udvidet i 1400-tallet) var Fra Angelico, og i dag rummer San Marco Italiens største samling af hans værker. Hans mesterværk fra 1442, Korsfæstelsen, kan ses her, og det samme kan en række malte paneler, altertavler og en serie fresker, der pryder mange af de enkle celler, hvor munkene levede og bad. (Savonarola, den fundamentalistiske svovlprædikant, som vandt Mediciernes gunst, men siden faldt i unåde, var prior for dette kloster og boede i celle 11). Af det halve dusin smukke Sidste Nadver-fresker, der kan ses i Firenzes forskellige klostre, er den i San Marcos refektorium af Dominico Ghirlandaio en af de mest betydende. Ghirlandaio indførte en ung Michelangelo i freskomaleriets kunst, noget, denne drog stor nytte af årtier senere i Det Sixtinske Kapel.

Piazza Della Signoria og Palazzo Vecchio

Piazza della Signoria, der gennem mere end 700 år har været Firenzes samlingspunkt, er i dag et populært udendørs skulpturgalleri og tiltrækker turister til sine caféer og sit evige folkeliv. Nogle af skulpturerne er originale – som f. eks. Giambolognas bronzestatue af storhertug Cosimo 1. til hest – mens andre (især Michelangelos David og Donatellos Marzocco og Judith og Holofernes) er kopier, hvis originaler nu befinder sig på forskellige museer i Firenze, beskyttet mod vejr og vind. Foran Bartolomeo Ammannatis Neptun-fontæne markerer en mindeplade det sted, hvor Savonarola i 1490’erne havde sine Forfængelighedens Bål med opfordring til florentinerne om at brænde deres spejle, bøger, brætspil, parykker, malerier og andre symboler på dekadent vantro. Florentinernes smag for hans særlige udgave af puritanismen holdt kun kort, og i 1498 blev Savonarola, efter at de havde hængt ham, brændt på det selvsamme sted.

Det gotiske Palazzo Vecchio, skabt af Arnolfo di Cambio, tårner sig op langs den ene side af piazzaen. Det blev bygget mellem 1299 og 1302 som hjemsted for Signoria (byens udøvende råd), og det fungerer stadig som Firenzes rådhus. Den mægtige Salone dei Cinquecento var mødesal for Den Florentinske Republiks 500-mand store råd. Ved den ene væg står Michelangelos statue Sejren fra 1533-34. På anden sal finder man freskoen Quartiere degli Elementi af Vasari; Eleonora di Toledos gemakker, bolig for hertug Cosimo 1. Medici og hans spanske hustru Eleonora di Toledo gennem ti år, indtil de flygtede over i Palazzo Pitti på den anden side af floden; og Donatellos originale Judith og Holofernes-statue.

Palazzo Pitti og Galleria Palatina

Pitti-paladset blev opført af den rige florentinske købmand og bankier Luca Pitti sidst i 1400-tallet og blev købt af Medicierne i 1550, hvorefter det blev væsentligt udvidet og blev den officielle residens for de regerende hertuger. I dag rummer det nogle af de betydeligste florentinske museer, især Galleria Palatina, hvis 26 rum byder på kunst fra højrenæssancen og senere perioder, bl.a. af Tizian, Rafael, Rubens, Murillo og Caravaggio. Det er det vigtigste museum i Firenze næst efter Uffizierne. Af andre museer kan nævnes Sølvmuseet, Galleria d’Arte Moderna, Porcelænsmuseet og Dragtgalleriet. Det meste af den udsmykning, man ser i dag, blev skabt i 1600-årene, bl.a. Pietro da Cortonas fresker, der pryder Mediciernes hovedgemakker. Medbring en picnickurv til efter museumsbesøget, og nyd den henne i Mediciernes berømte Boboli-have fra 1500-tallet, som er anlagt på skråningen bag palazzoet.

Santa Croce-kirken

Denne rummelige Santa Croce, der blev opført af franciskanerne mellem 1294 og 1442, men med en facade fra 1800-tallet, er sprængfyldt med fresker fra 1300-tallet og berømte florentineres grave ,bl.a. Michelangelo, Rossini, Machiavelli og Galileo, tillige med et mindesmærke over Dante, der døde i eksil i Ravenna. I den højre korsarm finder man Giottos fresker i Cappella Peruzzi og Cappella Bardi, sidstnævnte berømt fra filmen A Room with a View (på dansk – Værelse med udsigt), nemlig Den hellige Frans’ død og ildprøven foran sultanen af Egypten, nogle af Giottos bedst kendte værker. I venstre korsarm kan man se Donatellos berømte krucifiks. Taddo Gaddis fresker i Cappella Baroncelli gengiver scener fra Jomfru Marias liv, mens Gaddis søn, Agnolo, i højre korsarms Cappella Castlellani har udformet glasmalerierne i sanktuariet ved højalteret og malet helgenerne og cyklussen Legenden om det hellige kors på dets vægge.

Santa Maria Novella-Kirken

Santa Maria Novella blev bygget til dominikanerordenen sidst i det 13. og først i det 14. århundrede og er den eneste af Firenzes større kirker, der kan mønstre en original facade, en udførelse i mangefarvet marmor, der på umærkelig vis blander romansk stil med renæssancestil. Dens indre er fyldt med fresker, udført af Domenico Ghirlandaio (kirkens største blikfang, lige bag højalteret), Filippino Lippi og Nardo di Cione. Andre seværdigheder omfatter den prædikestol, hvorfra Galileo blev fordømt for at hævde, at jorden kredsede om solen; Masaccios Trinità (Treenigheden), det første maleri, skabt ud fra et perfekt matematisk linearperspektiv; og to berømte kors – et i sakristiet af Giotto og et af Brunellschi i Cappella Gondi (bag højalteret), udskåret som et eksempel til efterfølgelse for Donatello, efter at denne afslørede sin knap så traditionelle fortolkning i Santa Croce-kriken. Kirken ligger på Piazza Santa Maria Novella..

Andre seværdigheder

Når man rejser på kulturrejse til Firenze er det ikke seværdigheder som mangler, men her et et par af byens seværdigheder jeg ville besøge hvis jeg havde god tid på rejsen til Firenze.

Il Ponte Veccio

Ponte Vecchi, der blev bygget i 1345 af Taddeo Gaddi, er den ældste og mest berømte bro over Arno-floden. Dens klassiske udhængende boder rummede slagterudsalg, indtil Medici-hertugerne klagede over stanken og fik dem erstattet med guldsmede og sølvsmede, der stadig har til huse her i dag og sælger alt fra italienske smykker i museumskvalitet til mere prisbillige genstande. Broens ry skånede den for at blive sprængt i luften af tyskerne under deres tilbagetrækning under 2. Verdenskrig. Det var den eneste bro over Arno, der overlevede. Ponte Vecchi forbinder Via por Santa Maria på den nordlige bred med Via Guicciardini på den sydlige.

Maggio Musicale Fiorentino

Som kulturhovedstad er Firenze en passende vært for en af Europas største og mest besøgte årlige festivaler for klassisk musik, opera og dans. Denne prestigefyldte festival, der blev indstiftet i 1933, og har været afholdt hvert år siden 1937, har været ledet af maestro Zubin Mehta siden 1985 og byder på såvel kommende stjerner som kunstnere i verdensklasse. Den indledes i begyndelsen af maj og afsluttes med gratis, overdådige udendørs koncerter, som regel på Piazza della Signoria sidst i juni eller først i juli. Læs mere på  www.maggiofiorentino.com.

Mercato Nuovo

Før man forlader byen, bør man besøge det “Nye Marked”, der har fungeret siden 1500-tallet. Der er måske nok ikke så meget, der fanger opmærksomheden blandt de udbudte varer, men stop op for at gnide næsten på messing-porcellinoen (vildornen), som ifølge sagnet vil sikre en snarlig tilbagevenden til Firenze. Du finder Mercato Nuovo på Via por Santa Maria ved Via Porta Rossa.

Mercato San Lorenzo

Italiens største og bedste daglige torvemarked (som er skamløst turistet) består af i hundredvis af boder, der fylder gaderne omkring Mediciernes San Lorenzo-kirke og det overdækkede Mercato Centrale (begge værd at vove sig rundt i). Dette er stedet ,hvor man kan finde alt på de lange ønskelister hjemmefra og desuden masser af lokalkolorit. Mercato San Lorenzo ligger i sidegaderne mellem banegården og Il Duomo i Firenze.

Piazzale Michelangiolo

Solnedgang på Piazzale Michelangiolo – Den billedskønne udsigt fra Firenzes lille plads på bakketoppen har inspireret mere end én af renæssancens mestre. Den er populær blandt turistbusklientellet i dagtimerne og blandt lokale unge og MC’ere om aftenen, en perfekt “kærlighedssti”, med den ene af de to kopier af Michelangelos David som centrum. Eller man kan tage turen herop for at besøge sommerens vandmelonboder og det altid overfyldte Gelateria Michelangiolo. Piazzale Michelangiolo ligger på gaden Viale Michelangiolo i Firenze.

San Miniato-kirken

Vesper i San Miniato-kirken – Denne højtelskede romanske bygning fra 1000-tallet er Firenzes ældste kirke, og den dominerer byens højeste bakkedrag. Dens romantiske beliggenhed med masser af fuglesang og en prægtig panoramaudsigt har gjort den til en populær bryllupskirke, og dens daglige program med gregoriansk sang gør den til det bedste sted i byen for en tidsrejse helt tilbage til middelalderen. San miniato kirken finder du på Via del Monte alle Croci, nær Piazzale Michelangiolo.

Kulturrejser til Firenze

Firenze er ikke uden grund et af de rejsemål i Europa, ja i verden, hvor flest rejser på kulturrejse. Firenze er indbegræbet af kultur og en spændende historie. Også maden, vinen, naturen osv. gør at Firenze er noget helt for sig selv, og bør stå på listen over byer der bare skal besøges hvis man rejser på kulturrejser. Læs meget mere om Firenze og andre rejsemål i Italien her på bloggen.

Mad og drikke i Firenze – udvalgte restauranter

Italien, Toscana og ikke mindst Firenze er et mekka for dig som elsker god mad og vin. Læs her nogle tips til restauranter du kan besøge på en kulturrejse til Firenze. Bemærk at der hele tiden kommer og går nye restauranter i Firenze, så det er altid en god ide at spørge de lokale til råds samt at indhente informationer om restauranter på lokale hjemmesider og hos turistbureauet i Firenze.

Caffè Rivoire

Der er hyggeligt herinde, hvis koldt vejr dikterer denne historiske Cafés specialitet, bittersød varm chokolade (med en obligatorisk klat frisk pisket panna). Men i godt vejr byder de udendørs borde på den berømte Piazzaa della Signoria på byens bedste siddepladser, hvis man kan lide at studere mennesker og piazzaer. Selv på en sløv dag kan man glæde sig over den vidunderlige kopi i naturlig størrelse af Michelangelos David og de øvrige statuer. Caffe Rivoire ligger på Piazza della Signoria.

Enoteca Pinchiorri

Gourmeter gør knæfald, blot de hører navnet på dette tempel for sublim gastronomi. I en region, der længe har været kendt for enkle, landlige trattorie, har denne elegante ristorante fundet et trofast klientel blandt de rige og berømte ved at byde på en fyrstelig betjening, en fuldendt, sølvkuplet præsentation og et vinkort, der vidt og bredt betragtes som et af Italiens fineste – og det vil immervæk sige noget. Oplevelsen her vil man sent glemme, og det samme gælder aftenens regning. Du finder Enoteca pinchiorri på adressen Via Ghibellina i Firenze.

Fuori Porta

Firenzes mest populære vinbar ligger lige uden for byens mur fra 1300-tallet og San Niccoló-porten på vejen op til eller tilbage fra Piazzale Michelangiolo. De bedste af Toscanas rødvine sælges her pr. glas sammen med en lang række crostini og lækre snacks, der vil fryde enhver gane. Vinbaren Fuori Porta ligger på gaden Via del Monte alle Croci i Firenze. Læs mere på www.fuoriporta.it.

La Tripperia

Der er kun en lille håndfuld tilbage af disse udsalg, der kan byde på sandwiches med kallun (komave), en yderst værdsat lokal delikatesse, der scorer højt på listen blandt florentinerne, høj som lav. Hvis man blot ønsker at kigge og lade de lokale om at smage på varerne, kan man søge hen til den velkendte “Trippaio”-trækvogn, en slags kantine på hjul, der sælger bunker af interessant indmad og til daglig er parkeret uden for American Express’ hovedkontor. Besøg La Tripperia på adressen Via Dante Alighieri i Firenze.

Nerbone

Smør ærmerne op, og slut op blandt torvemarkedets sælgere og kunder, der tropper op ved denne populære og travle frokostdisk på det overdækkede Mercato Centrale fra 1800-tallet. Den enkle egnsmenu følger markedets luner, og det fås ikke friskere end her. Nerbone har stand nr. 292 på Mercato Centrale i Firenze.

Omero

Efter at have nydt udsigten fra den udendørs terrasse kan man gå indenfor og nyde et traditionelt toscansk måltid. Alle kommer her på grund af pastaen, plus den formentlige bedste og mest møre bistecca alla fiorentina i byen og (i artiskoksæsonen) de friturestegte carciofini-stykker uden dej. Fem forskellige forretter levner ikke plads til en solid hovedret, men de fleste gæster finder i reglen plads til en smagsprøve fra menuens fem desserter.
Restaurant Omero ligger på Via Pian dei Giullari, Arcetri 15 minutter med taxa fra Firenzes bymidte. Læs mere på www.ristoranteomero.it.

Osteria Del Caffé Italiano

Dette smukke osteria, der har til huse i et fornemt palazzo fra den tidlige renæssance, er med sin indbydende kombination af en uhøjtidelig vinbar med træpaneler ude fortil og en lidt mere formel spiseafdeling bagtil det bedste sted i byen at iværksætte sin helt egen degustazione glas for glas. Under de hvælvede lofter og smedejernslysekronerne føles dets gamle træborde, præsentationen af førsteklasses salami og ost og den interessante blanding af stamgæster noget nær perfekt. Besøg Osteria Del Caffe Italiano på adressen Via Isola delle Stinche, nær Piazza Santa Croce i Firenze. Læs mere på www.caffeitaliano.it.

Vivoli

Kræsne iskendere vil måske nok hævde, at det ikke længere er byens bedste, men sig det ikke til de skarer, der altid står udenfor og tager for sig af smagsvarianter, der dækker hele skalaen fra den velkendte, men lækre vaniljeis over whisky – og ris – til figenis. Desuden er der kun et stenkast hen til Piazza Santa Croce med stenbænke, hvor man kan sidde og hvile benene. Har du lyst til god is i Firenze ligger Vivoli på adressen Via Isola delle Stinche, nær Piazza Santa Croce www.vivoli.it.

Mad i Italien

Læs meget mere om mad og vin i Italien her på bloggen om kulturrejser. Du kan læse indlæg fra de forskellige regioner i Italien om maden og vinen. Læs f.eks indlægget: Mad i Italien

Udvalgte hoteller i Firenze

På kulturejser.dk kan du læse om hoteller i Firenze og andre områder og byer i Toscana. Nedenstående hoteller er ikke blandt dem vi normalt vil anbefale hvis du skal på kulturejse til Firenze, men hotellerne har en historisk betydning for byen.

Hotel Helvetia & Bristol

Rejsende lige fra Stravinsky til den danske kongefamilie har boet i dette fornemt moderniserede pallazzo fra 1800-tallet, en luksuøs blanding af engelsk komfort og italiensk elegance. Det ligger i en sidegade mellem den mondæne Via Tornbuonis mageløse butikker og Il Duomo, hjertet af Firenze, blot et halvt minuts gang væk. Du finder Hotel Helvetia & Bristol på adressen Via dei Pescioni, nær Palazzo Strozzi i Firenze.

Hotel Torre di Bellosguardo

En verden væk (men kun ti minutter med taxa) fra hjertet af Firenzes historiske centrum ligger denne elegant freskoudsmykkede, 1300-tals villa på en bakketop, og dens suite i 600-talstårnet byder på en fabelagtig udsigt over Firenze og de omgivende bjerge. Et lignende udsyn har man fra den dejlige swimmingpool. Dante skal efter sigende have fundet sit fristed her. Hotel Torre di Bellosguardo ligger på Via Roti Michelozzi i bjergene oven for den gamle Porta Romana-port. www.torrebellosguardo.com.

Pensione la Scaletta

Værelserne er ikke trækplasteret på denne familiedrevne pension på øverste etage. I stedet kan man trække sig tilbage med sin cappuccino til tagterrassen i to planer, hvis 360 graders udsigt omfatter dens mægtige nabo, Palazzo Pitti, den grønklædte Boboli-have og det omgivende landskab af tegltage – en lise for de trætte og indkøbsudslidte. Du finder hotel Pensione la Scaletta på Via Guicciardini, nær Piazza Pitti i Firenze.

Hoteller i Firenze

Som nævnt kan du læse indlæg om udvalgte hoteller i Firenze her på bloggen om kulturrejser. Du finder også indlæg om seværdigheder og i billedgalleriet kan du se foto fra hoteller i Firenze.

Det religiøse center i Firenze

Firenze er en guldgrube for den kulturelt interesserede, og byen bør stå eget højt på listen for enhver, der agter sig til Italien på en kulturrejse. I denne artikel sætter vi fokus på det religiøse centrum i Firenze og specielt på byens berømte domkirke.  Du kan også læse spændende beretninger om to store florentinske kunstneres berøring med domkirken, nemlig Dante og Michelangelo.

Det er karakteristisk for florentinerne, at hovedgaden, der forbinder byens to største seværdigheder, Palazzo Vecchio og Domkirken, ikke har noget imponerende navn. Gaden er stadig kendt som Via de Calzaiuoli, strømpeforretningernes gade, idet branchens håndværkere og handelsmænd var koncentreret her. Langs gaden ligger der stadig mange strømpe- og skoforretninger. Håndværkerlavene var også koncentreret i dette område. På gadens venstre side ligger Orsanmichele, lavenes kirke, der oprindelig var et kornmarked. Dens facade er et kunstgalleri i fri luft. Hvert håndværkerlav lod en kunstmaler male det stykke af facaden, som var blevet dem tildelt.

Domkirken er kæmpestor og kan rumme op til 20.000 mennesker. Den syner dog endnu større på grund af den forholdsvis lille plads, den står på, og med de smalle gader, der fører hertil. Fra pladsen kan man ingen steder se Domkirken i sin helhed.

Trods den dominerende Domkirke bevarer det lille Dåbskapel, Battistero, foran kirken sin personlighed. Florentinerne nærer en sand ærbødighed for byens ældste bygning. Den blev bygget – eller måske rekonstrueret af en bygning fra 600-tallet – mellem 1060 og 1120 og blev anvendt som byens domkirke, indtil den nye blev bygget i 1228.

Dante næsten druknede

Dante var en af de fremtrædende florentinere, som blev døbt her. Han næsten druknede i den store døbefont, og det rige uld-lav Calimala hældte strømme af penge i kirkens interiør, især i de prægtige venetianske mosaikker, der dekorerer det indvendige af kuplen. Calimala gjorde sig også bemærket ved at bestille de tre store bronzedøre. Andrea Pisano fik pålagt opgaven at lave syddøren, mens Lorenzo Ghiberti blev bedt om at lave de to andre. Det er ikke til at tage fejl af dem (dørene mod øst over for domkirken), for folk står altid i kø for at se dem. Det tog Ghiberti 27 år at skabe dem. Michelangelo beskrev dem som ”Paradis-portene”. De nuværende paneler er imidlertid kopier, og de oprindelige paneler findes i Museo dell’Opera del duomo.

Utrolig præcision

De to døre er delt i 10 felter. Hvert felt illustrerer en scene fra det Gamle Testamente. I felterne er der hoveder, der forestiller sibyller og profeterne. For at få en idé om Ghibertis utrolige præcision og detaljerigdom skal man iagttage hans selvportræt på midten af den venstre dørs højre side. Det er kun få centimeter højt; alligevel ser man et portræt af en lille, skaldet mand, som med et blik af visdom ser ind i vores verden.

Det tog florentinerne 400 år at beslutte, hvordan vestfacaden, lige over for Dåbskapellet, på S. Maria del Fiore, som er Domkirkens egentlige navn, skulle se ud. Byens fædre og mange kunstnere kom med utallige forslag, men aldrig med et, der tilfredsstillede alle. Da den første Medici-pave, Leo 10., besøgte sin fødeby, rejste man en papfacade. Den nuværende facade blev tegnet i 1887 og blev udsat for uundgåelig kritik.

Efter farverne og den udvendige pragt på S. Maria del Fiore kan kirken indeni virke skuffende. En del af kunstskattene er blevet flyttet til Museo dell’Opera del Duomo på pladsens vestlige side. Farverne inde i kirken er med tiden blevet falmede. De vækkes kun til live i forbindelse med religiøse festligheder, når søjler og vægge pyntes med røde bannere.

Kunstskatte

Den relative mangel på arkitektoniske detaljer giver øjet mulighed for at opfatte de resterende kunstskatte, der belyser byens historie. På venstre væg, lige efter indgangen, ses to store vægmalerier af soldater. Det til højre viser John Hawkwood, en engelsk lejesoldat, condottiero, som blev byens general i 1375. Der skulle oprindelig have været udført et monument for ham, men Signoriaens sparsommelighed førte til denne veludførte imitation – udført med chiaroscuro teknikken, der giver en tredimensional effekt, og malet af Paolo Uccello i 1436.

Længere fremme i samme kirkeskib hænger det berømte maleri Dante deklamerer Den guddommelige Komedie af Michelino da Besozzo. På Dantes højre side kan man se Helvedet og Skærsilden, men i venstre side af maleriet har man en udsigt over byens større monumenter. I mange år var det skik at oplæse Komedien her i kirken under fasten, og det ville sikkert have fornøjet Dante. Maleriet blev bestilt i 1465 til minde om hans dødsdag.

Domkirkens største skat

Domkirkens største skat er Michelangelos Pietá, som nu befinder sig i Museo. Michelangelo påbegyndte den til sit eget gravmæle i 1550, men blev aldrig færdig. Den er helt anderledes end den anden og mere kendte Pietá, der findes i Peterskirken i Rom, og som udstråler en rolig resignation. Denne Pietá gengiver dødens totale resignation.

I det nærliggende Nuova Sacrestia skjulte Lorens den Prægtige sig påskesøndags morgen i 1478, da de sammensvorne Pazzi dræbte hans bror Giuliano under højmessen og sårede ham selv. Selv om man ikke kan gå inde i det ny sakristi, kan man se kunstværkerne (inklusive et Lucca della Robbia terrakottarelief) gennem glasdøre.

Hvis man har tid og ikke lider af højdeskræk, kan man tage turen op til domkirkens kuppel. Trappen er meget smal og balustraden lav, men kun herfra kan man beundre Brunelleschis geniale byggeteknik. Kuplens indre skulle oprindelig dekoreres med en mosaik, der kunne fremhæve dens majestætiske ophøjethed, men i stedet blev den dækket med tunge allegorier af Vasari, som reducerer dens visuelle s tørrelse. Kuplen blev færdigrestaureret i 1994.

Øst for domkirken, på Via dell’Oriuolo, ligger det interessante Museo di Firenze com’era. En af de mest spændende genstande her er en kopi af 1800-tals-træudskæringen Pianta della Caatena lavet omkring 1470, som viser et tidligt vue over byen.

Kulturrejse til Toscana området vest for Firenze

Toscana byder på utallige seværdigheder og byer der er værd at opleve på en kulturrejse, her har vi fokus på nogle af de byer der ligger vest for Firenze. Læs f.eks om byerne Valdarno, Prato, Fucecchio, Empoli, Artimino og Poggio a Caiano der alle ligger i denne del af Toscana.

Prato

Prato, der ligger nordvest for Firenze, er for nylig blevet ophøjet til provinsstatus, hvilket er meget passende for Toscanas tredjestørste by og Firenzes rival op gennem historien. Byen har et enestående klenodie i domkirken. Her opbevares et relikvie, som menes at være Jomfru Marias skærf. Legenden om klenodiet er skildret af Agnolo Gaddi, hvis fresker dækker Cappella del Sacro Cingolos vægge. Alteret har en skulptur, Madonna col Bambino, af Giovanni Pisano. Uden for Duomo står det Hellige Skærfs Prædiekestol af Donatello og Michelozzo. Her fremvises hvert år til jul det hellige skærf for de troende. Museo dell’Opera del Duomo på Piazza del Duomo indeholder malerier, skulpturer og relieffer af Donatello.
I dag er Prato berømt for sin tekstilindustri; fabrikkerne sælger fint stof, kashmir og designertøj. Handelen har gjort Prato til en rig by, men Pratos tekstilindustri var vigtig allerede i 1100-tallet og byens fantastiske monumenter er et bevis på dens tidligere storhedstid.
Det lille historiske center, omsluttet af byens middelalderlige bymur, rummer foruden domkirken Santa Maria delle Carceri også Castello dell’Imperatore, Kejserborgen. Kirken blev påbegyndt i Brunelleschistil af Giulano da Sangallo i 1485. Castelloen blev bygget af Frederick 11 Hohenstaufen i begyndelsen af 1200-tallet. Den er enestående i Toscana, idet modellen for den er de normanniske slotte i Apulien (Puglia).
På Via Rinaldesca ligger Palazzo Datini bygget i ca. 1350. Det var i sin tid bolig for manden, der opfandt egenvekslen, og som grundlagde byens rigdom med uldhandelen. Lindt længere fremme på Piazza del Comune ligger Palazzo Pretorio, som var sæde for Pratos regering i selvstyrets dage. Nu huser det Gallelria Comunale.

Empoli

Vest for Firenze ved Pisa-Firenze motorvejen er Empoli det første vigtige stop. Hovedpladsen i denne større landsby er opkaldt efter Farinata degli Uberti, der takket være sin tale i Ghibellinernes parlament i 1260 formåede at redde byen fra ødelæggelse efter slaget i Montaperti. Det er lykkedes for Empoli at bevare den indre by omkring Sant’Andrea kirken samt de antikke bygninger, hvoraf nogle stammer helt tilbage til 1100-tallet.
Som andre toscanske byer har Empoli et stort antal religiøse malerier. De hænger alle på Museo della Collegiata med billeder fra Masolino til Pontormo.

Fucecchio

Få kilometer vest for Empoli ligger Fucecchio omgivet af moderne forstæder. En række bygninger og det, der er tilbage af Castruccios Tårn, er et besøg værd. Tårnet er muligvis kendt af opera fans da det er ”hovedpersonen” i Puccinis opera Gianni Schicchi.
Padule di Fucecchio nord for byen er det største, indenlandske marskområde i Italien. Området var et fiskeriområde under Medicierne i det 16. århundrede, og Cosimo 1. byggede en bro og dæmninger for at gøre fiskebetingelserne bedre. I dag er området tilholdssted for sjældne fugle og planter.

Artimino og Poggio a Caiano

Fra Empoli er det meget nemt at besøge to vigtige Midici-residenser. Nemlig Villa Poggio a Caiano i byen af samme navn, og Villa Artimino, som ligger uden for den højtbeliggende landsby Artimino.
Poggio a Caiano er en af de mest pragtfulde bygninger fra 1400-tallet. Den blev ombygget af Giuliano da Sangallo for Lorenzo de’Medici mellem 1480 og 1485 og dominerer fra sin position oppe i byen hele det flade land under sig. Bygningen er omgivet af en loggia, der går hele vejen rundt, og som understøttet hele piano nobile ovenpå. Lorenzos søn Giovanni, der senere blev pave Leo 10., fortsatte ombygningen og fik også udført en frise på indgangens gulv af familien Della Robbia.
Mange af de indvendige dekorationer vidner om, at man bevidst forsøgte at indrette sig efter antikt mønster. To af de vigtigste værelser indeholder scener fra den romerske historie malet af Andrea del Sarto og Pontormo, hvori man har indflettet scener fra Mediciernes historie.
I 1800-tallet blev haven lagt om efter den moderne engelske stil og blev prydet med romantiske templer, en voliere, fontæner og en falsk gotisk ruin. I 1900-tallet blev residensen brugt som sommerslot for kong Umberto af Italien, og det tilbageværende interiør stammer fra denne periode.
Slottet var gerningssted for det uhyggelige dobbeltmord på storhertug Francesco og hans kone i 1587. I dag er de store, nøgle værelser tomme og trøstesløse, og villaen er blevet omdannet til et stort, temmelig trist og smagløst museum.
Artimino, der er omkranset af en bymur, ligger ca. 11 km fra Poggio a Caiano. Byens store villa blev bygget af Bernardo Buontalenti som jagtpavillon. Inden for er der et lille etruskisk museum. En arkitektonisk kuriositet ved Villa Artimino er de mange, høje skorstene, det har på taget. Staldene er nu bygget om til et flot hotel, og der er også en restaurant, hvor man har specialiseret sig i retter af Medici-oprindelse.
En kilometer længere nede ad bakken, på den anden side af Artimino, ligger den etruskiske nekropolis, hvorfra der blev hentet sten til at bygge den nærliggende Pian di Rosellos kirke i 600-tallet.
En lille snoet vej fører fra Artimino gennem Carmignano, kendt for sin røde vin, til Vinci ved den sydlige fod af Monte Albano og videre til Anchiano, som menes at være Leonardo da Vincis fødested.
Den middelalderlige borg Conti Guidi huser Museo Vinciano, som udstiller et stort udvalg af mekaniske modeller fremstillet efter Leonardos tegninger. I Biblioteca Leonardiana skildres hans liv og arbejder og i Anchiano ved Leonardos fødested er der endnu et museum, som illustrerer de mere prosaiske øjeblikke i hans liv.

Valdarno

Øst for Firenze ad landevej SS70 der fører til Consuma er der et smalt pas, hvor en snoet vej slynger sig op til den vestlige side af Pratomagnos bakker og til Vallombrosa klostret. Dette er det første hjemsted for Vallombrosa Ordenen og blev grundlagt af San Giovanni Gualberto i det 11. århundrede. Omkring Gualbertos død i 1073 begyndte ordenen, som var en del af benediktiner-ordenen, at sprede sig over hele Italien. Deres magt blev med tiden så stor, at ordenen ved lov blev opløst i 1866.
I området omkring Vallombrosa er flere romanske kirker et besøg værd, bl.a. S. Pietro i Cascia og S.Agata i Arfoli. Der er også den yndige lille by Saltino, der om vinteren er skisportsby for alpinisterne på det nærliggende Monte Secchietas løjper.

Kulturrejse til Firenze i Toscana – Prato provinserne

Prato provinserne i Toscana var Europas mest udviklede gennem middelalderen og renæssancen, hvilket gav lokalbefolkningen en enestående historisk og kulturel arv.
Firenze-provinsens byer og landsbyer ligger ofte på stejle bakker bevokset med cypresser. Neden for byerne mod dalens bund vokser vinstokkene, som siden renæssancen har frembragt mange af Italiens berømte vine, bl.a. de røde Chianti og Carmignano, og de grønne Malvasia og Trebbiano. Opleve det hele på en Kulturrejse til Toscana.

Synet af bjergene omkring Mugello nydes bedst fra en siddeplads i det romerske amfiteater i Fiesole. Disse bjerge blev en gang anset som det ideelle skjulested for de afskyelige middelalderbaroner, der nu og da kom ned fra deres velbevogtede tilholdssteder for at hærge og plyndre. I begyndelsen kunne Fiesole forsvare sig selv. Men i 1125 var det florentinerne, der angreb byen og lagde den i ruiner. Kun domkirken og bispepaladset blev skånet.

Fra Firenze snor Via Bolognese, SS65, sig op ad højderyggen til Fiesole. På vejen passeres pragtfulde villaer med en fantastisk udsigt over dalen til Firenze. Hovedruten fra bymidten er Via San Domenico, der skifter navn adskillige gange undervejs til Fiesole.
På Villa Vecchia Fiesolana ligger Villa Medici, som er bygget af Michelozzo i 1458-61 efter Cosimo il Vecchio’s instrukser til hans yngste søn Giovanni.
Villaens interiør rummer ikke længere de oprindelige dekorationer. Det meste blev fjernet i 1772 og erstattet med engelske kineserier af Robert Walpole, greve af Oxford. Villaen er ikke normalt åben for publikum, men hvis man ringer på (indgangen ligger på Via Giovanni Angelico 2), så er der som regel en eller anden, der er villig til at vise rundt på haveterrasserne, der har beholdt deres oprindelige linjer.

Arkæologiske skatte

Vejen stiger op mod Fiesoles centrum og det livlige hovedtorv, som er opkaldt efter det berømte bysbarn Mino da Fiesole, en billedhugger fra Quattrocento. Barer og pizzerier omgiver domkirken, som rummer nogle af Mino da Fiesoles bedste værker, biskop Salutatis gravmæle og et alter foran Salutati-kapellet. Selve Duomo er dateret til 1024-1028 og byder på skønne fresker og skulpturer af mindre kendte, men udmærkede kunstnere.
På pladsens vestside ligger bispepaladset fra 1000-tallet og den katolske præsteskole, som begge har fragmenter af den etruskiske nekropolis i gården. På den østlige side ligger Palazzo Pretorio. Selve piazzaen var engang romernes Forum, hvorfra en vej fører til det romerske amfiteater, der blev udgravet i 1911. Det bruges til koncerter og andre begivenheder. I begyndelsen af 1997 blev tre af Fiesoles arkæologiske attraktioner, Museo Archeologico, Museo Bandini og Antiquarium Costantani, slået sammen til ét samlet område. Zona Archeologico .
Det gennemrestaurerede arkæologiske museum indeholder interessante fund fra bronzealderen og etruskernes tid, og det er nu forbundet via en korridor under vejen til Costantini-samlingen af græske og etruskiske genstande. Denne tredje del af komplekset er det lille Bandin, i Via Dupré, og det indeholder en repræsentativ samling malerier fra renæssancens tidlige og midterste periode samt nogle terrakottaer af Della Robbias skole.
Vejen til Fiesole går gennem den mindre by San Domenico. Den er ikke blot kendt for sit fantastiske panorama over Firenze, men i højere grad for sit kloster og for kirken San Domenico da Fiesole. Begge indeholder rester af en stur kunstsamling, som desværre blev beskadiget under Anden Verdenskrig. I det første kapel i kirkens nordlige side ses Madonnaen med Engle og Helgener af Fra Angelico, som levede i klostret. I kapellet ses hans Korsfæstelse.
Via Badia fører til Badia Fiesolana som var Fiesoles domkirke frem til 1028. Den nuværende bygning blev efterladt ufærdig i 1464. Facaden, som stammer fra en mindre romansk kirke, er et fantastisk eksempel på den florentinske romanske stil. Dekoreret med grøn og hvid marmor. Der er også en dejlig lille plads foran kirken, hvor man kan sidde og hygge sig.
I den nordlige del af Fiesole, på vejen der snor sig gennem olivenlunde mod Olmo, går en sidevej på højre hånd mod Settignano, der har været hjemsted for mange fremtrædende mennesker. Michelangelo tilbragte sine unge dage i Villa Buonarroti. Benard Berenson (1865-1959) boede i Villa Tatti, som han restaurerede og berigede med en kendt renæssance-kunstsamling, som senere gik i arv til Harvard Universitetet. Andre berømte beboere var den betydningsfulde renæssance-billedhugger Desiderio da Settignano, forfatterne Tommaseo og D’Annunzio samt den legendariske skuespillerinde Eleonora Duse.
Et eksempel på en flot renæssance-villa, som overraskende er bevaret helt til vore dage med det meste af sin oprindelige have intakt, er Villa Gamberaia fra 1400-tallet.
Settignano er også rigt forsynet med kirkekunst. Santa Maria rummer en 1500-tals prædikestol af Buotalenti foruden en hvid terrakottafigur af Jomfru Maria med Barnet og to Engle, udført af Andrea della Robbia, Santa Martino a Mensola har en triptykon af Taddeo Gaddi.
Landevejen SS65 snor sig mod Pratolino og mod Parco Demidoff. For længe siden rummede parken – der nærmest er en stor have – også Villa Pratolino, senere kaldt Villa Demidoff, som blev bygget i 1569 og revet ned på grund af misforståede økonomiske besparelser i 1820. Der er faktisk ikke noget tilbage af den tidligere Medici-villa med undtagelse af Giambolognas massive statue Appenninen. I dag er haven forsømt og sjusket, men det er et dejligt, køligt sted at søge tilflugt i eftermiddagsheden. Vær opmærksom på, at kustoderne har ejendommelige arbejdstider, så ring i forvejen.

Mugello-dalen

Mugello er tæt forbundet med Medici’erne, idet de stammer herfra, og de viede området stor opmærksomhed. Cosimo de’Medici fik Michelozzo til at omdanne den gamle fæstning i Cafaggiolo i Val di Sieve til et landligt tilflugtssted. Og han gjorde det samme med slottet Il Trebbio lidt sydligere.
Villa Cafaggiolos forfaldne ydre – det mangler et af tårnene – skjuler et smukt interiør. Det meste af det indre bliver ejendommeligt nok anvendt som hø-lade. Men Cafaggiolo lider mest på grund af sin beliggenhed tæt på autostradaen Firenze-Bologna, der passerer lige forbi bygningen. Et symbol på, hvordan storhed kan stå for fald.
Castello del Trebbio har derimod haft en bedre skæbne. Den er blevet regelmæssigt vedligeholdt gennem årene og har bevaret, måske mere end nogen anden toscansk 1400-tals villa, en Medici-villas feudale stemning.
Lige over for Villa Cafaggiolo i en tæt skov på en bakkeskråning ligger San Martino-fæstningen. Den er bygget i 1569 af Lanci og Buontalenti på foranledning af Cosimo 1. for at forsvare den florentinske stat. Dette massive, femkantede slot er nu helt forfaldet og er blevet lukket med henblik på restaurering.
Lidt nord for San Piero di Sieve ligger Scarperia. Byens monumenter bliver sjældent besøgt af fremmede, skønt der er meget at ses. Palazzo Pretorio på hovedgaden er et af de skønneste eksempler på den toscanske civile arkitektur fra 1200-tallet.
Facaden er dekoreret med alle fremtrædende familiers våbenskjolde hugget i sten eller fremstillet i Della Robbia terrakotta. Overfor ligger Oratorio della Madonna della Piazza på den lille plads. Det er et lille mørkt rum, hvor man over altret kan beundre en Madonna col Bambino af Taddeo Gaddi.
For enden af hovedgaden ved indgangen til byen ligger Oratorio dei Terremoti. Her opbevares et freskomaleri: Madonna col Bambino, som tilskrives Filippo Lippi.
Scarperia er et berømt center for produktion af knive, og i de lokale værksteder bruger man stadig de traditionelle metoder til fremstillingen. I september er her en international kniv udstilling. Det nyligt installerede Museo dei Ferri Taglienti (museet for skæreredskaber) ligger i Palazzo dei Vicari.
Tager man et sving til venstre på den sydlige vej, der fører mod Scarperia, føres man gennem skove og lunde til det fjerntliggende Bosco ai Fratis kloster. Dette franciskanske tilflugtssted har en fred og ensomhed helt i overensstemmelse med de franciskanske idealer. En ro, der i dag savnes i f.eks. Assisi. Her er ingen turisthorder og ingen postkortsælgere. Kun den fred og enkelthed, som en kirke og dens kloster bygget i en lysning i skoven kan byde på.
Bygningerne blev rekonstrueret af Michelozzo omkring 1440 for Cosimo il Vecchio. De huser et mindre kendt, stort træ-krucifiks, overtrukket med gips og malet af en af den italienske renæssances største kunstnere, Donatello.

Kulturrejse til Toscana, besøg Siena, Lucca, Firenze og bo i Montecatini Therme

En kulturrejse til Toscana er en rejse igennem historiens vingesus. Derfor er kunsten at udvælge byer og seværdigheder og gå i dybden med disse, for ét er helt sikkert: Har man besøgt Toscana én gang, vil man gerne rejse tilbage!

Firenze

Firenze byder på så mange seværdigheder, at man sagtens kan bruge flere uger alene til at udforske Firenze. Firenze er Toscanas hjerte og renæssancens højborg, og naturen, som omkredser Firenze, er umådelig smuk. Inden du rejser til Firenze, er det en god ide at læse lidt historie hjemmefra, for byen gemmer på utrolig meget spændende historie og nævner man Renæssancen, Medicinerne, og Etruskerne, tænker mange med rette på Firenze.

Montecatini Therme

Montecatini Therme er en gammel og berømt kurby, ikke kun i Toscana, men i hele verden. Folk rejser til byen for at få behandlinger i de mange kurbade eller blot for at pleje sig selv med de forskellige behandlinger og former for wellnes. Foruden byens meget centrale beliggenhed, som er et godt udgangspunkt for udflugter i Toscana, er Montecatini Therme også en meget hyggelig by, med utallige restauranter, cafeer, og butikker. Bybilledet præges af mange flotte parker, brede boulevarder, hyggelige gågader og ikke mindst af hoteller og huse, som er bygget i tider, hvor rigdommen var enorm i Toscana. Rejser du til Toscana og bor i Montecatini Therme må du endelig ikke snyde dig selv for at besøge Montecatini Alto, som er den oprindelige fæstningsby fra Middelalderen. Du kommer nemt til Montecatini Therme med kabelbanen og fremme venter en formidabel udsigt over Montecatini Therme og Toscanas smukke landskaber. Et godt tip er at besøge Montecatini Therme om aften, bestille en drink og se den smukke solnedgang.

Lucca

At besøge Lucca er et absolut must. Omgivet af de træbevoksede bymure fra 1500-tallet er Lucca en charmerende by med en meget hyggelig og afslappet stemning. Inden for bymuren finder man et net af gågader – og Lucca er fuld af gotiske og romanske kirker, og gamle huse, som er velholdte, og med til at give Lucca sin specielle charme. På en kulturrejse til Lucca vil du opleve at byen, ligesom Firenze, og Siena, har haft en stor rolle i den italienske historie fra Etruskerne epoke til Napoleon, som invaderede Toscana (og dermed også Lucca) i 1799.

Siena

Foruden den helt specielle stemning, som findes i Siena p.g.a. det meget kompakte centrum, omgivet af bymuren, husker mange danskere Siena, fordi tårnet på Campoen har været forbillede for tårnet på Københavns rådhus. Siena er også meget kendt for sin Domkirke og de mange tårne, som har været brugt i de mange krige gennem Toscanas historie. På en kulturrejse til Siena skal du unde dig selv at nyde en frokost eller drink på Campoen, beskue Sienas flotte plads, betragte det rige folkeliv, og forestille dig, hvordan Campoen helt tilbage fra 1200-tallet har været brugt til Palio, som Sienas berømte væddeløb.