I modsætning til de fleste andre stater har Storbritannien ikke en nedfældet forfatning. Grundloven udgøres i stedet af de love, parlamentet vedtager, af præcedens og konventioner.
Regenten har ingen politisk magt, og vedkommendes funktion er udelukkende af ceremoniel karakter. Monarken kan dog udøve en vis uformel indflydelse via regelmæssige møder med ministerpræsidenten.
Parlamentet er øverste lovgivende organ, og består af overhuset – House of Lords – og underhuset – House of Commons.
Overhuset består af medlemmer, der har arvet deres titel, højere gejstlige, dommere samt medlemmer, der vælges på livstid af dronningen efter forslag fra regeringen. Overhusets politiske magt er stærkt begrænset, men det har i visse tilfælde suspensivt veto – dvs. ret til at udskyde beslutninger. Spørgsmålet om at afskaffe overhuset eller ændre vilkårene for dets funktion har længe været diskuteret, men det var først i 1997, at man begyndte at gennemføre en række reformer. Det første skridt blev taget i 1999, da først overhuset og siden underhuset stemte for, at kun 92 af de 751 lord’er, der havde arvet deres titel, skulle blive siddende. Dermed blev antallet af medlemmer i overhuset reduceret fra godt 1200 til 661.
Underhuset er den egentlige lovgivende forsamling. De 659 medlemmer vælges for en periode af fem år ved flertalsvalg i enkeltmandskredse. Det betyder, at det parti, hvis kandidat får flest stemmer i en valgkreds, vinder mandatet, mens de øvrige partier ikke bliver repræsenteret. Et andet system, hvor flertalsvalgene kombineres med forholdstalsvalg, har været foreslået, men er ikke blevet vedtaget. Siden 1999 har man dog anvendt et sådant system ved valgene til Europa-Parlamentet.
Regeringen har en ydre og en indre kreds. Den indre kreds kaldes kabinettet og består af en snes ministre, der er udpeget af premierministeren. Til den ydre kreds hører omkring 20 assisterende ministre og fire juridiske rådgivere. De såkaldt “parlamentariske statssekretærer” regnes også til regeringen.
En omfattende decentralisering af det britiske styre blev indledt i 1997. Nordirland har fået begrænset selvstyre, og Skotland har nu sit eget parlament med 129 pladser, der har beslutningskompetence inden for bl.a. landbrug, fiskeri, økonomisk udvikling, bolig, miljø, uddannelse og sundhedsvæsen. Regeringen i London har bevaret kontrollen over forfatningsspørgsmål, udenrigspolitik, forsvar, arbejdsmarked, social velfærd og skatteudskrivning. Det sidste er ikke mindst vigtigt, fordi det betyder, at de økonomiske rammer stadig sættes af London. Det skotske parlament har dog ret til at korrigere skattesatsen med 3 procent.
Wales har fået en parlamentarisk forsamling på 60 medlemmer, der har indflydelse på forskellige regionale områder, men ingen lovgivningskompetence. De nye parlamenter vælges i en kombination af flertals- og forholdstalsvalg for en periode af fire år.
Det er regeringens plan at uddelegere mere magt til storbyregionerne. I 2000 fik Londons borgere for første gang mulighed for at vælge borgmester og et byråd for Stor-London med 25 medlemmer.
Uden for de store byer er det grevskaberne, the counties, der har ansvaret for uddannelse, socialsystem, biblioteker m.v. Grevskaberne er underinddelt i kommuner. Alle kommuner og grevskaber har folkevalgte byråd.
Det britiske retsvæsen udviser en række regionale forskelle. Der er to typer almindelige straffedomstole i England og Wales. Mindre forbrydelser, for eksempel tyveri, indbrud og mindre grove voldssager og dermed den overvejende del af alle forbrydelser – kommer for en underret, magistrate court, med ulønnede fredsdommere bistået af en lovkyndig assistent eller underretsdommere. Crown Court beskæftiger sig med alvorlige forbrydelser som mord, voldtægt og røveri samt appelsager fra underretten. Rettergangen ledes af en dommer, der bistås af en lægmandsjury. Forbrydelser begået af mindreårige behandles ved særlige ungdomsdomstole. Civilretslige sager behandles af grevskabsretter (county courts) og High Court.
Over High Court findes en appelret og endelig overhuset, der er sidste juridiske instans, men kun tager sager op, der berører retslige problemer af almen, principiel karakter.
I 2003 blev der fremlagt planer om at skabe en højesteret efter amerikansk model og nedsætte en uafhængig juridisk komité til udnævnelse af dommere. Hermed ville overhuset miste sin rolle som øverste juridisk instans og stemte følgelig imod reformerne i marts 2004, hvilket betyder, at indførelsen af dem forsinkes.
Dødsstraffen blev afskaffet helt i 1998. Frem til dette tidspunkt gjaldt den stadig i militær lovgivning og som straf for højforræderi. Den sidste henrettelse fandt sted i 1964.
Terrorlovgivningen blev skærpet i starten af 2000-tallet. Politiet fik udvidede beføjelser til at foretage husundersøgelser og holde mistænkte i forvaring i 48 timer. Fra september 2001 til april 2004 blev 572 mennesker arresteret i henhold til denne lovgivning, 97 af dem blev arresteret.
Det blev også muligt at tilbageholde terrormistænkte udenlandske statsborgere, der ikke kan udvises, på ubestemt tid og uden, at der behøves at blive rejst tiltale. Det har menneskerettighedsorganisationer kritiseret voldsomt. I juni 2004 sad 14 personer i forvaring på denne måde, mistænkt for at stå i forbindelse med væbnede islamiske grupper i Nordafrika.
Den politiske magt har oftest vekslet mellem de to store partier, De Konservative (Conservative and Unionist Party), også kaldet Tory, og Labour (Labour Party). Til trods for, at Liberaldemokraterne (Liberale Democratic Party) i de seneste år har fået flere og flere tilhængere, er Storbritannien stadig en topartistat. Systemet med flertalsvalg i enkeltmandskredse gør det svært for nye partier at få plads i parlamentet.
Labour blev grundlagt i år 1900 af fagforeninger og flere socialistiske organisationer. I starten af 1980erne var partiet på vej mod venstre, men nu er det i stigende grad et midterparti. De før så stærke bånd til fagbevægelsen er blevet løsnet. Siden 1994 har partiformanden været Tony Blair. Under hans ledelse er Labour begyndt at konkurrere med de konservative om vælgerne i den store britiske middelklasse. Som et tegn på fornyelsen begyndte Blair at omtale partiet som New Labour. Samtidig har partiledelsen og regeringen fået stadig større kritik fra traditionelle partimedlemmer, der hævder, at partiet har fjernet sig fra sit socialistiske grundsyn, og anklager Blair for at topstyre partiet. Misfornøjelsen blandt græsrødderne steg til uanede højder under Irakkrigen i 2003.
Det Konservative Parti blev grundlagt i 1870erne, men har rødder i 1700-tallets Toryparti. Partiet der havde regeringsmagten fra 1979 til 1997, tiltrækker først og fremmest middel- og overklassen. Partiet står stærkest i England og har omvendt ikke mange tilhængere i Skotland og Wales. Partiet går ind for privatiseringer og lave indkomstskatter. Det huser også stærke EU-skeptiske kræfter. Siden valgnederlaget i 1997 har det skiftet partileder tre gange. Michael Howard har været formand siden 2003.
Liberaldemokraterne blev dannet i 1988 ved en sammenlægning af Det Liberale Parti og Socialdemokraterne. Partiet henter sine stemmer blandt de intellektuelle og i den lavere middelklasse.
I underhuset sidder også Det Skotske Nationalistparti (Scottish National Party, SNP), der siden sin dannelse i 1934 har arbejdet for fuld selvstændighed for Skotland. I Wales findes de walisiske nationalister, Plaid Cymry, der blev grundlagt i 1925 og arbejder for øget selvstyre for Wales.
I Nordirland søger de fleste partier støtte hos enten unionister/loyalister (protestanter) eller nationalister/republikanere (katolikker). Det dominerende parti blandt protestanterne er pastor Ian Paisleys Demokratiske Unionistparti (Democratic Unionist Party, DUP), der nægtede at deltage i fredsforhandlingerne i 1997-98. Tidligere har (Ulsters Unionist Parti, UUP) været provinsens største. Begge partier går ind for, at Nordirland skal forblive under britisk styre.
På den katolske side findes to partier, der går ind for en løsrivelse fra Storbritannien og et forenet Irland. Sinn Féin, der har nære bånd til den forbudte Irske Republikanske Hær (Irish Republican Army, IRA), er gået frem på bekostning af Socialdemokraterne og Labour (Social Democratic and Labour Party, SDLP), der altid har stræbt efter forhandlinger med fredelige midler.
Politik ano 2004
Siden 1997 har Storbritannien været regeret af Labour-partiet under premierminister Tony Blair. I de første år var både regeringen og Blair meget populære, men efterhånden voksede kritikken. Lange ventetider på behandlinger i sundhedsvæsenet og mangler i uddannelsessystemet var medvirkende årsager til utilfredsheden.
Både Labour og Liberaldemokraterne havde et forbedret hospitalsvæsen, bedre skoler og bedre kollektiv trafik på valgprogrammet ved parlamentsvalget i 2001. Forskellen mellem de to partier var, at liberaldemokraterne ville finansiere dette gennem højere skatter, mens Labour så et stigende samarbejde mellem private aktører som en del af løsningen. Det konservative parti forsøgte uden større held at spille på briternes uvilje mod EU.
Valget blev vunder af Labour med næsten 42 procent af stemmerne, og partiet beholdt derfor et betryggende flertal i underhuset. De konservative fik 32 procent, og Liberaldemokraterne 19 procent. Valgdeltagelsen, 58 procent, var den laveste i 80 år.
Efter valget afgik den konservative leder, William Hague, og blev i september 2001 efterfulgt af Lain Duncan Smith.
Blairs klare stillingtagen til fordel for USA fra 2002 og frem vakte stor debat. Blair gav ikke udtryk for nogen tvivl om, at Irak var i besiddelse af masseødelæggelsesvåben, og advarede mod den risiko, det indebar. I efteråret 2002 og vinteren 2003 blev der afholdt flere store demonstrationer i protest mod krigsplanerne. Liberaldemokraterne var kritiske over for krigen, mens de konservative stillede sig på regeringens side.
Irakspørgsmålet skabte stærke spændinger inden for Labour mellem dem, der mente, at et evt. angreb krævede et FN-mandat, og dem, der støttede Blair. Også vertikalt viste denne uenighed sig i strid mellem partiledelsen og græsrødderne. I februar 2003 afgik flere regeringsmedlemmer i protest. Alligevel lykkedes det Blair i marts at få underhusets støtte til en krig. En tredjedel af Labourmedlemmerne stemte imod, mens de fleste konservative var for. Få dage senere invaderede britiske og amerikanske styrker Irak.
Den 1. maj 2003 blev der afholdt regionalvalg i Skotland og Wales. Valgresultatet betød ikke de store forandringer. I Skotland blev koalitionen mellem Labour og Liberaldemokraterne siddende, og Labour bevarede også regeringsmagten i Wales.
Der blev ikke fundet masseødelæggelsesvåben i Irak, og hen på foråret 2003 blev krigen atter et varmt emne. Man diskuterede først og fremmest, om truslen fra Saddam Husseins regime bevidst var blevet overdrevet for at motivere et angreb. Underhuset efterretnings- og sikkerhedsudvalg kom med en rapport, der afviste, at regeringen skulle have vildledt befolkningen, men Blair blev kritiseret for at have offentliggjort upålidelige oplysninger fra forskellige efterretningskilder. Udvalget udtrykte også tvivl om det fornuftige i den stærke afhængighed af efterretninger fra USA.
I maj 2003 anklagede en BBC-reporter premierministerens pressechef for at have foretaget ændringer i en efterretningsrapport om Iraks våbenarsenal, inden rapporten blev offentliggjort. Det drejede sig bl.a. om tilspidsede formuleringer som, at Irak kunne indsætte sine masseødelæggelsesvåben med 45 minutters varsel. Kritikken mod Blair og regeringen nåede nye højder, da David Kelly, den mand, BBC brugte som kilde, tog sit eget liv. Kelly havde tidligere arbejdet som våbeninspektør i Irak. Regeringen nedsatte en uafhængig kommission med dommer Hutton som formand for at opklare sagen.
Også indenrigspolitikken skabte uenighed inden for regeringspartiet. Planerne om en reform af sundhedsvæsenet, der ville gøre det muligt for offentlige sygehuse at fungere med større økonomisk selvbestemmelse, var kontroversielle. Kritikerne frygtede, at reformen var første skridt i retning af brugerbetaling i sundhedsvæsenet.
Der stod også blæst om et forslag om en højnelse af undervisningsafgiften på universiteterne, som regeringen havde fremlagt, selvom et af valgløfterne i 2001 havde været, at man ikke ville røre ved dette område. En stor del af Labours parlamentsgruppe truede med at stemme imod forslaget. Trods stærkt pres forud for afstemningen i underhuset i januar 2004 gik 72 labour-medlemmer og oppositionen imod regeringen, der dog fik forslaget igennem med 5 stemmers flertal.
Da Hutton-kommissionen i januar 2004 fremlagde sin rapport om den såkaldte Kelly-affære, var det uden kritik af Tony Blair og regeringen. I stedet fik BBC en næse for manglende kontrol af sine kilder. Mange havde forventet, at kritikken ville blive rettet mod regeringen også, og Hutton blev anklaget for at give et ensidigt billede af begivenhedsforløbet.
Kort efter nedsatte Blair en ny kommission, der skulle undersøge, hvordan efterretningstjenesten fungerede, og hvad den havde rapporteret før krigen, sammenlignet med det, man nu vidste. Undersøgelserne skulle dog ikke komme ind på, hvordan oplysningerne var blevet tolket og anvendt af politikerne. Både de konservative og Liberaldemokraterne trak sig ud af undersøgelsesarbejdet i kritik af, at undersøgelsen ikke gjaldt de enkelte politikeres reaktioner. Da resultatet blev fremlagt i sommeren 2004 blev der lagt vægt på, at der ikke var noget, der tydede på, at politikere med vilje havde forvrænget kendsgerningerne. Kun få af Blairs kritikere lod sig dog overbevise.
Lokalvalgene i juni 2004 betød tilbagegang for Labour. Resultatet blev generelt tolket som, at mange Labourvælgere benyttede sig af muligheden for at give udtryk for deres misfornøjelse med Irakpolitikken. Valget til EU-parlamentet samme dag gik lidt bedre for Labour. Valget gav også fremgang til Det Britiske Selvstændighedsparti (United Kingdom Independence Party, UKIP), der vil melde Storbritannien ud af EU.
Politik og forsvar i tal ano 2005
- Officielt navn: United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland – Det Forenede kongerige Storbritannien og Nordirland
- Statsform: konstitutionelt monarki
- Statsleder: dronning Elizabeth II (siden 1952)
- Medlemskab af internationale og regionale organisationer: Commonwealth, EU, Europarået, FN, NATO, OECD, OSCE, WEU, WTO
- Forsvarsstyrker: hæren 116.400, flyvevåbnet 53.250, flåden 42.500, reserven 212.600
- Forsvarsudgifter: 42,8 mia. US dollar
Nordirland
Konflikten mellem protestanter og katolikker i Nordirland går helt tilbage til 1600-tallet, men den seneste voldsbølge startede i slutningen af 1960erne. Dengang begyndte en fredelig borgerbevægelse at stille krav om bedre vilkår for det katolske mindretal, der længe havde været udsat for politisk og økonomisk diskrimination. Det kom til konfrontation med militante protestanter, og under urolighederne blev den britiske hær sat ind. Den Irske Republikanske Hær, IRA – der har eksisteret siden starten af århundredet, men ført en tilbagetrukket tilværelse – vågnede op til dåd og indledte en række terrorangreb med krav om, at briterne skulle forlade Nordirland.
I stedet opløste briterne det nordiske parlament i 1972 og styrede regionen direkte fra London. Klapjagten på terroristerne gjorde, at den britiske regering snart fik det meste af den katolske befolkning imod sig. Volden blev yderligere optrappet fra både protestantisk side og IRA, der også udførte attentater i England. Frem til 2003 har ca. 3700 personer mistet livet i Nordirland som følge af konflikten.
Der blev gjort flere forsøg på at løse konflikten. I 1980-erne blev der indledt hemmelige drøftelser, hvor den britiske regering talte med de protestantiske partier, mens Irlands regering talte med de katolske partier i Nordirland, og øens to største kirker fungerede som budbringere mellem parterne. I 1993 blev Irland og Storbritannien enige om rammerne for en fremtidig fredsaftale. Irland erklærede sig villig til at fjerne den paragraf i forfatningen, hvor man gjorde krav på Nordirland.
Det var et skridt på vejen, da IRA og kort efter flere protestantiske, halvmilitære grupper i 1994 gik med til en våbenhvile. Den blev dog brudt over uenighed om Sinn Féins, IRAs politiske grens, rolle i fredsforhandlingerne. Først i 1997 tog processen atter fart, da Labour var kommet til magten i Storbritannien. IRA erklærede en ny våbenhvile i juli samme år, og Sinn Féin blev indbudt til forhandlingerne.
I april 1998 blev fredsaftalen for Nordirland så indgået. Ud over bestemmelser om frigivelse af fanger og afvæbning var et af fredsaftalens vigtigste punkter, at Nordirlands nationale tilhørsforhold kun kan ændres, hvis et flertal i både Nordirland og Irland ønsker det. Provinsen ville få begrænset selvstyre og eget parlament og skulle ledes af en koalitionsregering med både protestanter og katolikker, der har selvbestemmelsesret over Nordirlands økonomiske udvikling, landbrug, sundheds- og socialvæsen, uddannelse og miljø. Desuden indeholder aftalen en paragraf om dannelsen af et fælles nord-sydirsk ministerråd med repræsentanter for både Nordirland og republikken Irland samt et britisk-irsk råd om Nordirland med repræsentanter for de to landes regeringer samt de regionale institutioner i Nordirland, Skotland, Wales, øen Man og Kanaløerne.
Vælgerne i Nordirland og Irland gik til folkeafstemning om aftalen i maj 1998. Valgdeltagelsen var rekordhøj, og 71 procent af de fremmødte stemte ja. Selv blandt de protestantiske unionister var der et snævert flertal for aftalen. I republikken Irland sagde 94 procent af vælgerne ja.
Ved det efterfølgende valg til den lovgivende forsamling i Nordirland vandt Ulsters Unionistparti (Ulster Unionist Party, UUP) 28 af de 108 mandater, fulgt af det katolske Socialdemokraterne og Labour (Social Democratic and Labour Party, SDLP) med 24, det protestantiske Demokratiske Unionistparti (Democratic Unionist Oarty, DUP) med 20 og Sinn Féin med 18 mandater. Yderligere 18 mandater blev fordelt blandt 5 småpartier.
Fredsprocessen led dog et alvorligt tilbageslag allerede i august samme år, da 29 mennesker mistede livet og hundreder blev såret i et bombeattentat mod byen Omagh. Bag handlingen lå The Real IRA, en udbrydergruppe af IRA.
UUP nægtede længe at danne regering, før en afvæbning af IRA var begyndt. Men i november 1999 kunne den første provinsregering træde til. Med udgangspunkt i valgresultatet fik unionisterne og SDLP fire ministerposter hver, og Sinn Féin og DUP hver to. Den protestantiske UUP-leder, David Trimble, blev førsteminister, og nogle dage senere trådte selvstyret i kraft.
Den dybe mistro mellem parterne, og spørgsmålet om IRAs våben blev dog ved med at forårsage problemer. Inden for Trimbles parti fandtes et stort mindretal, der hele tiden stillede spørgsmål ved fredsaftalen og UUPs medvirken i regeringen, og som truede med at afsætte partilederen. Den britiske regering valgte flere gange midlertidigt at inddrage selvstyret. Det skete først gang i februar 2000, men man kom ud af dødvandet, da IRA i maj meddelte, at de ville gøre deres våben “ubrugelige”, og at deres lagre kunne kontrolleres af internationale observatører. Selvstyret blev genindført, regeringen tiltrådte igen, men i sommeren 2001 gik David Trimble af under henvisning til, at der var sket for lidt i spørgsmålet om IRAs våben.
Terrorangrebene i USA i september 2001 øgede presset på IRA. Senere samme efterår meddelte gruppen, at de havde destrueret en mængde våben og sprængstoffer, hvilket en våbenkommission kunne bekræfte. Efter flere holmgange trådte Trimble og regeringen til igen.
I efteråret 2002 blev der atter krise, da IRA blev anklaget for at have spioner i den britiske regerings kontorer i Belfast. DUP forlod regeringen, og UUP truede med at gøre det samme, hvis ikke Sinn Féin blev ekskluderet af provinsregeringen. Det fik London til på ubestemt tid at inddrage selvstyret fra 15. oktober.
Valget til provinsparlamentet, der skulle have været afholdt i maj 2003, blev udskudt indtil flere gange, men i oktober 2003 meddelte man, at det ville blive afholdt i slutningen af november. Samtidig virkede det, som om parterne var tæt på en aftale, der ville gøre det muligt at genindføre provinsstyret. Både Sinn Féin og IRA tog afstand fra vold som politisk metode. IRA meddelte også, at man havde destrueret yderligere våben, men Trimble nægtede at tage det for gode varer, hvis ikke han fik detaljer om, hvor mange våben det drejede sig om.
Valget blev afholdt som planlagt i november 2003, og gav vind i sejlene til yderligtgående partier som DUP, der erobrede 30 mandater – en fremgang på 10 siden 1998. Sinn Féin gik også frem fra 18 til 24 mandater. Valgresultatet indebar, at fronterne var trukket hårdere op, og at det nu ville blive endnu sværere at blive enige om en ny provinsregering.
Udenrigspolitik og forsvar
Irakkrigen i 2003 og det anspændte forhold til EU har domineret britisk udenrigspolitik i de senere år.
Briternes forhold til EU er altid blevet opvejet af Storbritanniens “særlige forhold” til USA. Dette forhold blev styrket under Anden Verdenskrig og den kolde krig.
Under Kosovokrigen i 1999 stod USA og Storbritannien last og brast i de NATO-ledede luftangreb på jugoslaviske nøglepunkter, og efter terrorangrebene i USA i september 2001 var det kun Storbritannien, der i nævneværdigt omfang deltog ved USAs side i de militære angreb på Afghanistan, hvor man mente, den saudiske terroristleder Osama bin Laden befandt sig.
Siden Labour kom til magten i 1997, har premierminister Tony Blair haft det som sit erklærede mål at fungere som bindeled mellem USA og EU-landene.
Da USA i starten af 2000-tallet begyndte at diskutere en militær indgriben mod Irak, som man frygtede, havde adgang til masseødelæggelsesvåben, blev det støttet af den britiske regering. Det skabte spændinger mellem Storbritannien og Frankrig-Tyskland, som modsatte sig et angreb på Irak uden FN-mandat. Det vakte derfor stærk kritik, ikke mindst i den hjemlige opinion, da Storbritannien gik ind i Irak i marts 2003 sammen med USA.
Da de første kamphandlinger var ovre, og Saddam Hussein fjernet fra magten i maj 2003, blev de britiske tropper stående i det sydlige Irak for at administrere genopbygningen og garantere sikkerheden i området. Blair forsøgte at læge sårene i forholdet til EU ved at agitere for, at FN nu fik en nøglerolle i genopbygningsarbejdet. Han sagde også, at man nu måtte rette søgelyset mod den palæstinensiske konflikt i håbet om, at det ville formilde den arabiske verden, hvor store dele af befolkningen var stærkt kritiske over for krigen mod Irak.
Der blev ikke fundet masseødelæggelsesvåben i Irak, og i Storbritannien blev det ivrigt diskuteret, om regeringen havde overdrevet truslen fra Saddam Hussein for at begrunde et angreb.
I starten af 2004 lovede regeringen, at de britiske soldater ville blive i Irak mindst to år mere. I september samme år var den britiske styrke mindsket til ca. 8000 mand. Over 100 briter havde indtil da mistet livet i Irak.
Storbritannien blev medlem af EF i 1973. Den britiske regerings forhold til det europæiske samarbejde har dog altid været kompliceret og er ikke blevet lettere af den interne uenighed om spørgsmålet både i det konservative parti og inden for Labour. Efter Labours magtovertagelse i 1997 er landets rolle i EUs arbejde blevet mere aktiv og positiv.
Storbritannien er stadig imod, at EU udvikler sig i mere føderal retning. Landet står uden for grænsekontrolsamarbejdet Schengen, og det deltager heller ikke i den Økonomiske og Monetære Union, ØMUen, skønt Tony Blair faktisk er for. Finansminister Gordon Brown er derimod mere skeptisk. Ved sin tiltrædelse i 1997 udtalte han, at afgørelsen skulle udskydes til et tidspunkt, hvor det ville være muligt for briterne at vurdere, om euroen ville være til gavn for landets økonomi. I foråret 2004 erklærede han, at tiden endnu ikke var moden.
Det britiske kolonistyre er stort set afviklet, og mange af Storbritanniens tidligere kolonier er i dag medlem af det britiske statssamfund, Commonwealth. Organisationen har til formål at opretholde et kulturelt og socialt værdifællesskab mellem de tidligere kolonier. Gennem Commonwealth kanaliseres bistand fra organisationens rige lande til de fattigste, og man arbejder for at forbedre menneskerettighedernes vilkår i medlemslandene.
Siden den kolde krigs afslutning er det konventionelle forsvar i Storbritannien blevet kraftigt reduceret. Den britiske hær er ved at blive tilpasset den nye situation i Europa, hvor krisestyring er blevet en vigtig opgave for de militære styrker. Storbritannien ser gerne, at EUs forsvarssamarbejde spiller en stærk rolle i den forbindelse, men går i øvrigt ind for, at NATO fortsat skal være hovedorganisationen, når det gælder det territoriale forsvar. Briterne lovede i 2003 at bidrage med 12.500 mand til EUs indsatsstyrke (Rapid Reaction Force).
Storbritannien er i færd med at afvikle store dele af sit kernevåbenarsenal. I 2003 fandtes der fire atomdrevne ubåde med kernevåben, og antallet af atomsprænghoveder skal nedbringes til 200.