Man lærer Lissabons hemmeligheder at kende ved at lade sig transportere i byens charmerende sporvogne. De er flotte, pittoreske, behagelige og hyggelige. En afstressende oplevelse hvor du kommer endnu tættere på det fortryllende Lissabon.
Lissabons sporvogne har en historie, der kan dateres helt tilbage til 1873, hvor de blev trukket af heste. Den første elektriske linje blev grundlagt i 1901 og forbandt Cais do Sodré og Ribamar (Algés), der var på det tidspunkt en populær strand.
Rutsjebanetur med sporvognen
At gå på opdagelse på Lissabons syv høje og maleriske gamle kvarterer og at sætte kurs mod Belém kvarteret, er som at rejse tilbage i tiden og turen sætter uundgåeligt fantasien i gang. Den mest kendte sporvognsrute er nr. 28, der tålmodigt kører igennem Lissabons centrum, fæstningskvarteret, Graça og middelalderkvarterene Mouraria og Alfama og fortsætter op og ned af Lissabons farverige og kontrastfylde gader ved at ”give den gas”. Det føles lidt som at være på rutsjebanetur, hvor hver tur er forskellig.
Du får undervejs tid for at beundre de mange smukke facader beklædt med håndmalede kakler, også kaldet ”azulejos” fra det 18. og 19. århundrede, en lokal købmand, eller bare byens rytme og puls.
Det er ikke usandsynligt, at du på samtlige stoppesteder oplever, at passagererne kommer ind og hilser på andre passagerer, som de måske eller måske ikke har rejst sammen med før, men som man uanset kan føre en lille hyggelig snak med. Snakken kan handle om alt muligt: vejret, trafikken eller familien.
Lissabons fem sporvognsruter
Lissabon har fem forskellige sporvognsruter, der er værd at opleve på en kulturrejse til Lissabon, og som bidrager til, at du kommer tæt på byen på en mere intim og mindeværdig måde. Læs om linjerne her.
Linje 12 E – Starter og slutter ved Praça da Figueira i hjertet af Lissabon og kører tæt på Mouraria-kvarteret, fæstningskvarteret og afslutningsvis forbi pittoreske gader i ”Pombal -Baixa” centrum, der blev bygget op fra bunden af efter jordskælvet 175). Turen varer ca. 20 minutter og giver dig et godt overblik over Lissabons ældste kvarterer samt Baixa kvarteret.
Linje 15 E – Starter ved Praça da Figueira og slutter i Algés. Ruten kører fra centrum til Belém kvarteret og forbi Praça do Comércio ved siden af kystbanen, der kører til Estoril og Cascais. Det er en meget flot tur, hvor du får fornemmelsen af, hvordan Lissabon udviklede sig i de sidste 200 år langs Tejoflodens bredder. Belém kvarteret er et kapitel for sig, med en samling af monumentale bygninger som bl.a. Hieronymus klostret, Karetmuseet, Belém Tårnet og Henrik Søfarerens Monument. Turen varer ca. 40 minutter. Hjemturen kan enten foregå med sporvogn nr. 15 E igen eller med kystbanetoget mod Cais do Sodré Station.
Linje 18 E – Starter i Rua da Alfândega ved Praça do Comércio og begår sig i de snoede gader i Lissabons centrum mod Cais do Sodré station og fortsætter mod Alcântara og ind i Santo Amaro og Ajuda kvarteret, hvor du eventuelt kan holde en pause og besøge det spændende Ajuda slot, Portugals sidste kongelige residens før Portugal blev udråbt til en republik i 1910. Ruten slutter ved Ajuda kirkegården og varer ca. 30 minutter.
Linje 25 E – Starter i Rua da Alfândega ved Praça do Comércio, fortsætter forbi Cais do Sodré og i retning af Lissabons ambassadens kvarter, der også huser Lissabons Nationalmusum med en exceptionel beliggenhed over Tejo-floden, 25. april broen og Kristus statuen. Sporvognen kører forbi Estrelas Have og Basílica og turen afsluttes ved Prazeres kirkegården. Turen varer i ca. 25 minutter.
Linje 28 E – Starter ved Martim Moniz pladsen og er en meget meget omfattende rute. På denne tur passerer du forskellige historiske bydele af stor betydning, herunder de mest typiske kvarterer og igennem labyrintiske smalle gader. Bl.a. kører sporvognen forbi S. Vicente de Fora kloster, lige bagved Sta. Clara pladsen, hvor der hver tirsdag og lørdag formiddag afholdes det berømte ”Feira da Ladra”, som på dansk betyder ’tyvemarked’ og desuden forbi Alfama, Baixa, Chiado, Parlamentet og Estrela Basílica. Turen varer ca. 40 minutter.